wiolettan

"Ack, Värmeland, du sköna.

Av wiolettan - 2023-06-09 08:33


Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.


Resan har gått bra, utan missöden och det är vi så tacksamma över. Det har varit, emellanåt lite jobbigt, men inte att undra på, vi är inga ungdomar längre, fast vi vill så gärna tro det och kanske uppträder vi så också.


Har märkt då jag har gått igenom en del bilder som jag har tagit att det har mest blivit utomhusbilder, naturbilder gillar jag, skog, vatten och grönt. Ibland har jag nästan glömt bort att fota. Fokus har varit på annat. Jag har gått igenom cirka hälften och ingen enda bild av frukost, middag eller kvällsmat, eller inne i någon restaurang. Ovanligt då det gäller mig. Jag tycker det är synd, för då jag i tankarna går tillbaka och vill påminnas om våra resor, så brukar det vara så trevligt att se vad vi fick för mat och hur det såg ut där. Insupa atmosfären igen, så att säga.


Resan blev i dagar kortare än vad vi hade beräknat beroende på att vi kände, ”nu räcker det, inga flera övernattningar, hem och sova i vår egen säng”. Men det gick bra att boka av hotell, inga problem, det går också att få tillbaka pengarna om man har betalt i förskott. Gäller i alla fall de hotell vi anlitade, om man gör det ett dygn innan.


Vi bilade som vanligt mest på småvägar, så nu har vi utforskat en hel del i landskapet Värmland. Undvikit motorvägar och städer så ofta det gått.

  

Ett vackert landskap.


    

Första hotellet som vi övernattade på låg i Kristinehamn. Hotell Marieberg. Vi hade ett stort fint rum med en liten balkong till. Balkongen syns på denna bild.

 

Det var ett ovanligt stort rum som vi fick.


   

Många sittplatser, gott om utrymme.

 

Det hade en fin uteplats.


 

Lugnt och skönt.


 

En liten praktisk detalj.


Vi var inte ute och gick så mycket i Kristinehamn, lite trötta, ovanan.


 

Men det var snyggt och trevligt.


Efter Kristinehamn åkte vi vidare mot Karlstad.


  

Bilade till Alsters Herrgård, efter tips av bloggvännen Ditte. Men, vi hade inte koll på när de hade öppet så vi kom flera timmar för tidigt men fick i alla fall vandra i den fantastiska omgivningen där herrgården låg.


    

Vacker utsikt var det verkligen. Här kunde jag stå länge och njuta. Nästan som hemma i Ångermanland.


 


 

Lekstuga, eller lekaffär.


 

Detta funderade jag på vad det kunde vara. Kanske fågelbad? Nej, det tror jag inte. Måste kanske forska lite.



 

Det här vet jag i alla fall att det är en ekorre.


 

En bäver.


 

Och får. Det fanns en hel del skulpturer, välgjorda.


 

Gustaf Fröding föddes här på Alsters Herrgård i Karlstad 22 augusti 1860. Avled 1911 i Stockholm. Fröding var en författare som har skrivit många dikter och då även på Värmlands dialekt. Han var tyvärr sjuk i perioder. Blev nominerad till Nobelpriset i litteratur, men avled innan så han fick aldrig det. Många av hans dikter är tonsatta som till exempel denna, vackra, men lite tragiska dikt, där de två första verserna är så här:



Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,

det är ljus över stränder och näs

och omkring står den härliga skogen grön,

bakom ängarnas gungande gräs.


Och med sommar och skönhet och skogsvindsackord

står min hembygd och hälsar mig glad,

var mig hälsad!  Men var är min faders gård,

det är tomt bakom lönnarnas rad.



 

 
 
Znogge

Znogge

9 juni 2023 10:35

Välkomna hem från er resa! Ni verkar ha haft det bra och sett väldigt mycket precis som det ska vara. Hotellrummet i Kristinehamn såg ju alldeles fantastiskt ut.
Jag brukar också fotografera en del på restauranger och även maten för det är kul att ha som minnen. Nu får ni minnas ändå. Bra att ni kunde avboka utan kostnad men så verkar det fungera på många hotell numera vilket är bra.
Synd att ni kom för tidigt till herrgården men ni kunde i alla fall njuta av vackra omgivningar.

Önskar en fin fredag nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

9 juni 2023 11:21

Tack Znogge!
Ja, vi hade det bra på många sätt och fick se mycket av det fina landskapet Värmland. Det blev många mil på bilmätaren.
Vi trivdes på hotellet i Kristinehamn och kände oss välkomna.
Visst är det roligt att ha foton av maten och även restaurangen, minnena blir mer påtagliga då, på något sätt. Smakminnet är ju speciellt.
Vet inte varför jag inte tog några foton, kanske för trött eller hungrig.
Det kändes fint att det gick att avboka så där enkelt som det var.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Anki

Anki

9 juni 2023 11:38

Välkomna hem igen, även om ni varit hemma några dagar. Så trevligt att hålla sig på de mindre vägarna, precis så gjorde vi också när vi åkte runt med husbilen. Så trevligt! hotellrummet i Kristinehamn ser fantastiskt fint ut!
Önskar er en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

9 juni 2023 21:05

Tack Anki!
Det tycker vi båda om, köra på mindre vägar och slippa motorvägarnas stress och höga tempo, plus att kunna se så mycket mer och stanna till, lättare.
Husbil skulle inte vara illa, bo i sitt eget hela tiden och ändå se något nytt.
Tack och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

9 juni 2023 12:29

alla behöver väl lite vila efter semester... Gustaf Fröding läste jag en hel del förr, borde plocka fram igen.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

9 juni 2023 21:06

Det kändes som en välbehövlig vila var av nöden efter hemkomsten.
Gustaf Fröding skrev en hel del dikter och många säger så mycket.

 
Ingrid

Ingrid

9 juni 2023 14:23

Så roligt att läsa om er Värmlandsresa. Jag var ju där förra sommaren med en bussresa. Vi bodde i Karlstad och gjorde utflykter därifrån och vi besökte också Alsters Herrgård, så jag känner igen en del av dina bilder. Min svärmor var värmländska så det var så roligt att läsa de välbekanta namnen på vägskyltarna.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

9 juni 2023 21:11

Då har du i färskt minne hur det ser ut i Värmland och framför allt Alsters Herrgård. Där var det verkligen härlig natur och fin utsikt bland annat.
Det brukar alltid vara trevligt att kunna känna igen sig, på något sätt och där hade du ju din svärmors ursprung att gå tillbaka på.
Tack och jag önskar dig också en fin helg.
Kram!

 
Ditte

Ditte

9 juni 2023 16:44

Välkomna hem! Så roligt att läsa om en denna del av er resa. Lite smolk i bägaren att det var stängt på Alsters herrgård när ni passerade men miljön här i vackra Alsterdalen kunde ni ta del av. Och den är ju verkligen njutbar. Fröding är en av mina favoriter och jag både läser honom och lyssnar gärna till gruppen "Mando Diao" som framför Frödings texter till fin musik.
Fint att ni kunde avboka några hotellnätter och få pengarna tillbaka.
Fint att köra på mindre vägar eftersom en då både ser och upplever så mycket mer än längs de större vägarna- Vilket fint boende det blev i Kristinehamn och ett bra boende är ju behagligt.
Ser fram emot mer från er fina resa.

Varm kram-
I morgon tar vi oss en tur till en liten grekisk ö, i en liten by och jag hoppas det blir en fin resa med havet som granne på vårt hotell.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

9 juni 2023 21:18

Tack Ditte! Trevligt att du tyckte om det och jag förstår att du känner igen mycket.
Ja, det blev inte något besök inne i herrgården och det var ju synd, men kanske kan vi åka dit någon annan gång och passa in det hela.
Jag har också njutit av "Mando Diao" då de har framfört denna tonsatta dikt.
Ja, det tyckte vi också, en bra service och då vi avbeställde minst 24 timmar innan så gick det bra. Vi visste ju inte att vi skulle så gärna vilja åka hem tidigare, blev lite för jobbigt.
De större vägarna känns så stressande att åka och inte får man se så mycket då heller, allt går så fort. Småvägar gillar vi och denna resa så ¨åkte vi på många små och krokiga vägar. Tar längre tid, men det är det värt.
Tack Ditte.
Så fint att du känner dig så bra att du kan åka på en resa, det gläder mig verkligen.
Så härligt det låter. Ha det jättefint och njut.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

9 juni 2023 16:55

Borta bra men hemma bäst!
Alster besökte vivförvett par år sedan. Fint där vid Vänern. En ordentlig trädgård.
Gott att resan gick bra och att både mat och boende var till belåtenhet.
God kväll!

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

9 juni 2023 21:22

Det stämmer så bra, att vara borta är bra men hemma är bäst.
Det ligger verkligen fint Alsters Herrgård och det var så roligt att kunna gå och vandra där och njuta av allt det vackra i naturen.
Vi har inget att klaga på då det gäller boendet eller maten, det gick bra allt och det är vi glada över.
Trevlig kväll önskar jag dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

10 juni 2023 10:06

En mycket vacker dikt som avslutning. Tack för bilder och en rapport från er Värmlandresa. Ett vackert landskap. Precis som vi undviker ni smart de stora vägarna. Det är så man upptäcker och hittar smultronställen. Bra att ni kunde få tillbaka pengar vid avbokningar. Ingen av oss blir yngre. Men det är mysigt att se att ni gjort en slags comeback och jag håller tummarna för att ni orkar ta er upp till norr.
Kram från Visby

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

10 juni 2023 10:18

Jag gillar också den dikten och många andra av Fröding.
Håller med dig, Värmland är vackert och vi fick se mycket av naturen och det njuter ju jag speciellt av.
Stora vägar där är det fart och stress och inte hinner man se så mycket heller, nej småvägar är toppen.
Det kändes bra att slippa betala då vi ändå inte använde hotellet. Så kan det bli ibland.
Tack Bosse. Vi hoppas också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales och lite överallt

Lena i Wales och lite överallt

11 juni 2023 09:10

Vilken fin resa ni gjort!
Inspirerande.
Skön söndag!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

13 juni 2023 10:22

Det var trevligt att komma ut på denna resa, mycket åkande men vi ville se omgivningarna också.
Tack och ha det fint du också.

 
Patrik Lan

Patrik Lan

11 juni 2023 13:08

Vi var själva i Värmland förra året, det är faktiskt annorlunda natur mot västra götaland och bohus, och det blåser mycket mindre :)

Fina bilder!

http://www.snabblanexpress.se

wiolettan

13 juni 2023 10:24

Det kan jag tänka mig, att det blåser mindre. Vårt land är ju avlångt och det kan se helt olika ut på olika platser då det gäller växtlighet. Det märks då man är ute och åker.
Tack Patrik.
Hittar in någon blogg som du skriver.

 
Primrose

Primrose

11 juni 2023 21:05

Den dikten är så otroligt fin, väldigt duktig var han vår Fröding!
Så härligt att ni kom iväg till Värmland. ser så fint ut ,-) Hotellrummet ser ut som en lägheten ,-) fint!
Skulpturerna gillar jag!
Kul att komma bort ett tag, uppleva lite nytt. Men också skönt att komma hem.
Ha det fortsatt fint!
Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

13 juni 2023 10:27

Han kunde skriva och dikta, Fröding.
Ja, det var osäkert länge hur vi skulle göra men då vi väl var iväg så ångrade vi oss inte.
Värmland är ett fint landskap, påminner lite om Ångermanland, på något sätt.
Det var många och fina skulpturer vi fick se och det är roligt att se hur kreativa vissa är.
Mycket skönt att komma hem, det var det, men vi fick se mycket.
Tack Primrose och kram till dig.

 
Hannas krypin

Hannas krypin

12 juni 2023 11:20

Så fint ni verkar ha haft det. Smidigt att kunna avboka utan att behöva pröjsa för det.

http://hannaskrypin.se

wiolettan

13 juni 2023 10:28

Det var en bra resa på många sätt, roligt att se något nytt.
Ja, det håller jag med om, fint att det går att avboka, för oss var det toppen.

 
wiper

wiper

13 juni 2023 08:29

Vad härligt ni haft det och så fina bilder. Jag har varit med om samma sak detta med att glömma fota för man är så koncentrerad på det man ser och upplever. Det var verkligen ett stort fint rum ni fick. Toppen att det gick att avboka.

Vilka fina skulpturer du fotade och denna ekorre var ju en höjdare. Kul att få se skulpturen av Gustaf Fröding och lite historia.

Ha nu även en fin tisdag
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

13 juni 2023 10:32

Det är trevligt att få se något att, komma ut lite och åka i lugn takt.
Tack Malin.
Jag kände mig lite dum då jag tog fram bilderna och blev varse så mycket som jag hade missat att fota. Blev inte alls så många bilder som jag är van vid.
Det var välgjorda och fina skulpturer och stora var de också, tyckte jag.
Tack så mycket och hoppas att du har det bra i sommarvärmen.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Carolina

Carolina

18 november 2023 23:19

Kul att få se skulpturen av Gustaf Fröding och även lite historia.

//Kram Carolina

http://carolinagardheim.se

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards