wiolettan

Ett hett tips om en het bok.

Av wiolettan - 2023-05-26 09:31


Jag har tyckt om att läsa böcker ända sedan jag var tonåring. Som barn kommer jag inte ihåg att jag läste, mer än läxorna då, men inte mycket mer. Men, sedan då jag kom upp i 12-13 årsåldern så växte mitt intresse för böcker.


Vi hade inte så många böcker hemma hos oss, men jag fick låna en del ifrån skolans bibliotek. Jag kunde sitta i timtal och läsa, om jag fick vara ifred. Vet att jag sprang upp till skogen och satt och läste, där var jag för mig själv. Mina föräldrar kunde ropa på mig om jag skulle hjälpa till med något.


”Var är hon”?  "Hon sitter väl och läser som vanligt någonstans”.


Biografier och memoarer, tyckte jag om och gör det än i dag. Att få komma någon närmare inpå livet och kanske få reda på vad som rör sig i deras hjärnor. Jag har inte varit mycket för sagor och sådant. Deckare däremot hade jag en period då jag läste många.



Nu har jag nyligen läst ut en bok som verkligen fångade mitt intresse. Det var allt i ett på något sätt, i den boken. En persons liv, plus dåtids historia.



   

Den handlade om denne hjälte Allan Mann. Pappa till en av mina bloggvänner, Ditte.


På baksidan av boken står det.


Allan Mann från Töreboda är 18 år när han 1939 anmäler sig som frivillig på finska sidan i Vinterkriget mot Sovjetunionen. När sedan Tyskland invaderar Norge går han över gränsen och deltar i strider som leder till Hitlers första nederlag. Svårt sårad på sjukhuset värvas han av brittisk underrätteletjänst och blir agent och kurir mellan Sverige och Norge. Han utbildas till närstridsexpert och fallskärmsjägare och under krigets slutskede släpps han längs fiendens linjer i ett mardrömslikt Norge.


Har ni inte läst boken så gör gärna det. Den handlar om denne Allan Mann som var en modig och orädd yngling som inte tänkte på sig själv utan på att rädda andras liv.  Han gjorde otroliga insatser för sina medmänniskor. En ödmjuk person som alltid stod upp för det han trodde på, och visade det inte bara i ord utan också i handling.  Han slogs för rättvisa bland annat mellan människor, deras rätt till sitt land. Samtidigt så handlar den också om hur det var under andra världskriget. Historia, som vi kanske inte tänker på och vet så mycket om, i detalj. Nyttig och lärorik, inte minst i dagens turbulenta tid.


En i mitt tycke mycket spännande och innehållsrik bok som fångade mitt intresse direkt, jag hann inte läsa långt. En sådan bok som jag vill sträckläsa för att få veta hur det går, veta vad som händer, men som jag samtidigt måste läsa sakta och vila mellan kapitlen för att inte gå miste om något och för att verkligen ta in det som händer i boken.


Mod är att kunna stå emot rädslan,

att övervinna rädslan,

inte att inte vara rädd.        Sa Mark Twain.


 
 
Znogge

Znogge

26 maj 2023 10:58

Själv kom jag in i slukaråldern när jag var kring tio och har aldrig kommit ur den. Jag har alltid en bok på gång och läsning är viktigt för mig.
Än har jag inte läst boken men det ska jag självklart göra. Den verkar mycket intressant och extra spännande är det så klart när det handlar om Dittes pappa.

Önskar en fin helg nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

26 maj 2023 16:52

Då började du lite tidigare än vad jag gjorde. Det är de senaste åren som jag inte har läst så mycket. Tror det beror på orken och ögonen, men det går att lyssna på böcker också men det känns inte riktigt likadant, på något sätt.
Det är en intressant bok, jag läste den med stor behållning. En otrolig man verkar det ha varit på flera sätt.
Tack och jag önskar detsamma.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

26 maj 2023 12:47

Vilken tur att vi har skolbibliotek, många hem har ganska lite böcker nu också. Någon bokslukare har jag nog inte varit men har alltid läs.
Vilken intressant modig man, tack för tips.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

26 maj 2023 16:53

Det är en bra sak, detta med skolbibliotek för det är ju inte alla som har råd att köpa böcker heller.
Ja, han var en modig man, mycket och det framgår med all tydlighet. Den är bra skriven också boken.

 
Augusta

Augusta

27 maj 2023 10:15

Så spännande! Speciellt också då det är en bloggkompis pappa. Det intressanta med våra liv, att ingen har likadana liv. Våra intressen är olika osv. Att läsa deckare älskar jag. Då jag ca 20 år och mycket i England minns jag en kille frågade mig om böcker. Så klart deckare och helst skrivna av Agatha Christie svarade jag. Killen stirrade på mig och sa, som min farmor. Haha, nej tänkte jag aldrig mer jag berättar att jag läser deckare av Agatha Christie. Men fortfarande vill jag helst se deckarserier som följer Agatha Christiemodellen. Följ bevisen :D

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

29 maj 2023 16:54

Ja, det var i mitt tycke mycket spännande bok och intressant. Att vara så modig i så unga år, att vilja hjälpa andra, det är stort.

Jag läste mycket deckare förr i tiden och just Agatha Christie som du nämner var ett tag min favorit. Jag och en väninna lånade dessa böcker av varandra. Har haft bra många deckare av just den författarinnan.
Du ser, du har behållit ditt intresse, bra.
Hon var bra.

 
Lena i Wales och lite överallt

Lena i Wales och lite överallt

27 maj 2023 11:10

Jag känner till boken och känner även Ditte.
Den ska jag läsa!
Trevlig pingst!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

29 maj 2023 16:57

Den boken är väl värd att läsas, från många aspekter.
Eftersom jag känner Ditte, här genom bloggen så blev jag ju än mer nyfiken och jag blev inte besviken.
Tack ha det fint.

 
Geddfish

Geddfish

29 maj 2023 17:09

Jag började nog läsa böcker när jag var 10 år eller tidigare. Fick ju barnböcker ganska tidigt och sen upptäckte jag biblioteket. Minns att jag kunde låna över 10 böcker ibland.
Läsandet har dock avtagit för mina ögon hänger inte med, men jag lyssnar på böcker. Har lyssnat på den lysande boken om Allan Mann. Jag känner ju dessutom Ditte.
Kram, fina Wiolettan💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

29 maj 2023 17:33

Jag tror att det är viktigt att börja i unga år och läsa böcker, så att det blir en vana och sedan ett behov.
Det finns så mycket att lära sig, om man orkar och vill och genom böcker så lär vi oss en hel del.
Vi hade inget bibliotek hemmavid, vad jag kommer ihåg, men skolan hade ett litet.
Jobbigt detta med att ögonen försämras. Men, fint att det nu finns en hel del böcker som vi kan lyssna till.
Ja, visst var den lysande.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

29 maj 2023 21:05

Så fint du skrivit om boken! Jag blir rörd. Och boken i sig är ju både rörande, spännande och fascinerande. Min ständiga fråga är hur det var möjligt för pappa att överleva och vad som drev honom. Men med fokus på tanken människors och länders frihet kommer en långt. T.o.m- överlever. Men med svåra skador. Boken är ju ett stycke historia och det på flera sätt.
Blir så glad över att du fängslades av boken. Jag gjorde det också och lyssnar nu på den.
Böcker har jag också fängslats av sedan barnsben och gör det fortfarande.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

30 maj 2023 16:09

Den är ju så bra och spännande och då att samtidigt veta att det är verklighet, det har hänt på riktigt, helt otroligt. Förstår inte hur din pappa kunde överleva. Det var ju många gånger som han utsattes för enorma faror. Änglavakt hade han, ett som är säkert, vad jag tror. Hans mammas böner hjälpte.
Sedan måste han ha varit en stark person, både kroppsligt och mentalt.
En fin medmänniska helt enkelt. Så intressant att läsa om sådana.
Sedan att också få reda på en hel del om andra världskriget var intressant.
Jag har läst många böcker i mina dar, men nu för tiden så blir det inte.
Kram till dig Ditte.

 
wiper

wiper

30 maj 2023 09:24

Så härligt berättat om din kärlek för böcker. Jag önskar att jag haft det intresset för man lär sig så mycket. Fick inte med mig detta från barndomen än om föräldrarna läste böcker. Jag gillar att se film och även filmer som är gjorda på böcker. Fast jag har ändå läst ett antal böcker men inte så många som du gjort. Påhittigt att du hittade fina platser för din bokläsning

Förstår att den boken du läser nu är fängslande. Vilken hjälte som tog avstånd från det onda. Vi borde ha fler såna och i vår tid är det viktigare än någonsin

Jag skall tipsa min man om denna bok och den borde det göras film om

Ha nu en skön tisdag
Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

30 maj 2023 16:15

Då har du gått miste om mycket, enligt min åsikt. I böckernas värld kan man försvinna och nästan vara någon annan, man uppslukas om det är en intressant bok.
Märkligt att du inte fick med dig det, då dina föräldrar läste.
Men filmens värld är ju också spännande och intressant på många sätt, så jag förstår dig.

Uppe i skogen syntes jag inte men jag kunde höra och se dom där nere på gården.

Ja, det har du rätt, det borde finnas flera sådana hjältar, behövs.
Det var länge sedan som jag läste en bok som berörde mig så djupt.
Gör så, din man kanske vill läsa den.
Det har du rätt i, borde göras en film och vem vet vad framtiden utvisar.

Tack Malin och ha det fint du också.
Kram!

 
Suika game

Suika game

Fredag 23 feb 05:24

Jag älskar också att läsa böcker och min favoritgenre är böcker om historiska ämnen.

http://https://suikagame.io

 
Suika game

Suika game

Fredag 23 feb 05:24

Jag älskar också att läsa böcker och min favoritgenre är böcker om historiska ämnen.

http://suikagame.io

 
heardle 80s

heardle 80s

Fredag 1 mars 05:52

Du skriver om den fantastiska boken! Jag blir väldigt berörd. Och boken i sig är både berörande, intressant och engagerande.

http://https://heardle80s.io

 
retro bowl

retro bowl

Måndag 11 mars 05:44

Det är fantastiskt hur böcker kan gripa tag i oss och transportera oss till olika tidsepoker och livsöden.

http://https://retrobowlonline.io

 
Billie

Billie

Måndag 11 mars 09:53

Mycket intressanta tips, jag älskar också att läsa böcker så det är väldigt användbart för mig

http://geometrydashlite.gg

 
Geometry Dash

Geometry Dash

Torsdag 28 mars 03:02

Are you up for the ultimate test of your gaming skills? Geometry Dash is the game that will push you to your limits and beyond

http://geometrydashweb.com

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards