wiolettan

Sett över axeln.

Av wiolettan - 2023-05-12 09:02


Är man 29 år eller 82, båda kan i sitt hjärta ha förmågan att förundras över sån´t som händer, mirakel, att häpna över stjärnlika ting och storslagna tankar, att väcka till liv den barnsliga nyfikenheten över vad som ska ske härnäst. Kort sagt. Att glädjas över det äventyr som vi kallar livet.

 

Så känner jag det. Det finns mycket fortfarande att titta lite extra på, glädjas över och även kanske utforska lite närmare. Det känns nästan som om vi måste passa på, ingen av oss vet vad som döljer sig bakom nästa krök.

 

Min Mysing har fått lite åldersnoja, tycker att han är gammal. Men vaddå?  Han är ju yngre än mig och dessutom frisk. Undrar om det beror på att han ser mig, gammal och skraltig och automatiskt tror att, ”då är jag också gammal”.

 

Eller så är det bara att allt är så annorlunda än på 1940-talet då vi föddes. Vår vardag, det dagliga livet har gått igenom mycket, både på ont och gott. Tänk bara på dessa uppfinningar, alla dessa prylar som inte fanns då vi var små, men som förenklar vårt liv. Också vad mycket som har hänt de senaste åren. Bara i början av 1940-talet hände en hel del. Jag ska nämna några händelser, eller något som var aktuellt 1941, mitt födelseår.  ”Utan inbördes ordning”, som de säger i en del utslagstävlingar.


I Stockholm öppnar Konsum Sveriges första snabbköp.

Smörgåsbordet förbjuds på de Svenska restaurangerna.

Den svenske författaren Hjalmar Söderberg avlider, 72 år gammal.

I Malgovik, Vilhelmina kommun, uppmäts den kallaste temperaturen någonsin i Sverige. 53.3 grader.

Omsättningsskatt införs i Sverige på all varuförsäljning.

Ljus ransoneras i vårt land.

Trådbussar tas i bruk i Stockholm.

Kung Gustaf V inviger en stor gengasutställning i Tennisstadion Stockholm.

Kött ransoneras i Sverige.

Tyskland invaderar Grekland och Jugoslavien.

Stockholms stadsfullmäktige fattar beslut om att tunnelbanan skall byggas.

Tyskland anfaller Sovjet och därmed inleds operation Barbarossa.

Finland går i krig mot Sovjet på tyskarnas sida.

Kryddor ransoneras i Sverige.

Ägg ransoneras i Sverige.

Elektrochockterapi börjar man med på Beckomberga sjukhus. Man ger elektriska stötar mot huvudet på psykiskt sjuka.

Författarinnan Karin Boye begår självmord.

Stockholms stift inrättas.

 

Listan kan göras lång, mycket längre än denna. Det hände många tråkiga och hemska saker det år jag föddes.  Andra världskriget höll ju på som värst under mina första levnadsår. Jag kommer inte ihåg så mycket av det, utom min mammas skräck. Den satte spår i mig också. Bara det att det kom ett flygplan över vårt hus, blev dramatiskt och jag var rädd, smittades kanske av min mammas rädsla. Jag var ju yngre än 4 år. Mörkläggning, en annan sak som var aktuell då. Allt detta påminns jag om nu i denna tid, med krig och elände i så många länder och så nära oss.


 

Detta blev ett tråkigt inlägg, men ni behöver inte läsa om ni inte orkar.


 Kontentan av det jag vill få fram, eller skriva av mig. Vi får vara mycket tacksamma att vi har det så bra som vi har det. Glädjas även över de små tingen och försöka hjälpa våra medmänniskor.



 

Vackra tulpaner såg vi på vår morgonpromenad.


 

Ser ni hjärtat?

 

Allt vad ni vill

att människorna

ska göra för er,

det ska ni också

göra för dem.          Så står det i Bibeln,  Matteus 7:12 



 

 
 
Gunnel

Gunnel

12 maj 2023 10:13

Det sägs alltid att ålder är en siffra och det är sant. Man är aldrig äldre än man känner sig. Det är inget fel att bli gammal i kroppen; är man ung i sinnet fixar sig det mesta. Det är bara till att njuta så länge man kan.Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

12 maj 2023 10:19

Om det vore så väl att man inte är äldre än man känner sig, ja då är jag 29 år fortfarande.
Ung i sinnet, ja det kan jag säga att jag är, ännu, tror och hoppas jag i alla fall. Det har du så rätt i, det är viktigt.
Tack Gunnel.
Kram!

 
Znogge

Znogge

12 maj 2023 10:56

Jag tycker inte alls att det blev ett tråkigt inlägg utan jag tycker att du sätter ord på tankar som nog många av oss har. Åldern är förvisso bara en siffra men visst kan man märka på kroppen att man inte är tjugofem längre. Däremot så tycker jag det är viktigt att vara ung i sinnet och nyfiken för det är en stor tillgång.
Nog har det hänt mycket under resans gång och det är på så vis en spännande värld vi lever i.

Önskar er en finfin helg!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

12 maj 2023 16:29

Tack. Tiderna har förändrats mycket och ibland så är det lätt att tänka tillbaka och jämföra, eller bara minnas.
Jo, åldern tar ut sin rätt och det märks mer på en del än på andra. Olika förutsättningar kanske, sköter oss olika, eller sjukdom som förstör i förtid.
Ung i sinnet, det känns det som jag är, kanske lite för barnslig.
Spännande, helt rätt och vi får se vad framtiden har i beredskap.

Tack Znogge och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
Göran

Göran

12 maj 2023 12:03

Sagt det förr och säger det igen: Man ska glädjas åt att bli äldre! För alternativet som bjuds är ju att INTE bli äldre. Det är ju då det är slut på ens jordevandring. Då är det liksom "tack för kaffet och goodbye"! Min mormor, som jag ofta citerar i min blogg sa ofta att "man ska vara glad att man lever när det är så många som är dö´a!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

12 maj 2023 16:33

Du har så rätt Göran, alternativet kanske inte är så eftertraktansvärt. Vi vill ju gärna leva och se hur det går. Det känns som om nyfikenheten jag har vill fortsätta och veta.
Det var tänkvärda ord av din mormor. Du hade en klok mormor och jag förstår att du tyckte mycket om henne.

 
Hannele

Hannele

12 maj 2023 14:38

Nyfikenhet håller en ung. Vårt 7-åriga barnbarn intervjuade mig om min barndom som läxa, 1950-tal; ingen telefon, ingen tv, ingen förskola, vi hittade på mycket egna lekar.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

12 maj 2023 16:34

Ja, så är det, nyfikenheten hjälper oss att vara unga längre, i alla fall inombords.
Det var en intressant och bra läxa ditt barnbarn fick. På så sätt fick ju den yngre generationen veta lite om hur det var förr.

 
Hannele

Hannele

12 maj 2023 14:40

Karin Boye frös tydligen ihjäl, ramlade i kylan… inte självmord, tror man idag

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

12 maj 2023 16:36

Jaha, det har jag inte läst om, men kanske det. Hon var i vilket fall som helst alldeles för ung då hon lämnade jordelivet.

 
Hannele

Hannele

12 maj 2023 14:44

(jag jobbade på mentalsjukhus i början av 1970-talet, var med och se några elchocker, det tar bort närminnet tillfälligt, hjälper mot depression. Läst en bok nyligen, används fortfarande)

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 maj 2023 16:43

Det måste ha varit ett tufft jobb att arbeta på mentalsjukhus. Då har du gjort en fin insats för dina medmänniskor.
Jo, jag vet att det används fortfarande men nu blir de sövda i alla fall, det började de med på 1960-talet.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

12 maj 2023 17:39

Tycker det är intressant att se hur tiderna förändrats. Är tolvnår yngre än du... Så jag slapp undan kriget.
Ska kolla vad som hände 1953... Tack för inspirationen.
Oftast känner jag mig inte som snart 70. Men stelheten i kroppen och bristen på spänst, dtn lider jag lite av. Ha en god kväll! Kram

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 maj 2023 21:36

Det är det, mycket spännande och att tänka tillbaka då känns det ibland rent av märkligt. Så mycket har förändrats under de år som jag har levt.
Ja, vi hade ju, som tur var, inte krig här i vårt land, men det var nära och vi var inblandade på en del sätt ändå och skräcken att inte veta var stor.
Du har rätt Anna-Lena, stelheten kan komma med åren och tidigare hos vissa. Sedan kan sjukdom också göra att man blir gammal i förtid.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

12 maj 2023 23:17

Tänk så mycket som har hänt under vår livstid! Jag är född 1940, så jag är ett år äldre än du. Men visst känner jag att jag ännu är nyfiken och att det ännu finns saker att utforska och lära sig.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

13 maj 2023 08:50

Det har hänt en hel del. Då är du och jag nästan jämngamla.
Det känns bra att känna nyfikenhet och livslust. Vi blir ju aldrig för gammal för att lära oss något nytt, eller hur?
Tack Ingrid.
Hoppas att du också får en finfin helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

13 maj 2023 10:58

Johan Svedjedals bok: "Den nya dagen gryr : Karin Boyes författarliv" är intressant läsning, lyssnade på honom när han var i Göteborg.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

16 maj 2023 08:57

Jag läste förr, Karin Boyes dikter, tyckte mycket om dom.
Den boken har jag inte hört talas om.

 
Augusta

Augusta

13 maj 2023 12:42

Du har rätt som vanligt :D. Älska livet! Ni två ser väl inte gamla ut. Ett fint par tycker jag. Hur vi än känner inför livet då det gäller ålder, inget vi kan stoppa. Bara gilla läget, haha.
Ha en bra helg! Naturen är helt underbar nu.
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 maj 2023 08:59

Jag tycker att det är fint att få finnas till och är så tacksam för det.
Tack Augusta, det var vänligt sagt. Men vi är till åren kommer, som man säger, men känner oss inte så gamla.
Tack så mycket och jag hoppas att du har det bra.
Kram tillbaka från oss.

 
Ingen bild

Tove

14 maj 2023 09:48

Intressant är tiden som gått - se mig over axeln gör jag ofta. Det är något md det där att få ihop det som var det som sker nu och just att vi går framåt om än sakta! Hur det än är älska livet och vara i det! Vi har alla åldrarna i oss, o ljuvliga ungdom dig har jag kvar som värme i rösten på äldre dar sjunger Arja Saijonmaa så härligt. Då nynnar vi med eller hur?
Varm kram

wiolettan

16 maj 2023 09:02

Minnena finns där och vissa gör sig starkare påminda än andra, det går inte att undvika. En del saker sätter djupa spår och andra går nästan spårlöst förbi.
Jag tycker, trots min skröplighet att det är underbart att få leva och finnas till.
Jag tycker mig höra Arjas finlandssvenska röst sjunga denna låt.
Klart vi nynnar med, härligt.
Kram!

 
Ditte

Ditte

15 maj 2023 17:35

Så fint du sätter ord på dina tankar och visst är skriva ett sätt att tänka.
Ja, mycket har hänt sedan du föddes och visst är det intressant att blicka både bakåt och framåt. Och visst har vi det bra, inte tu tal om annat.
Att det kommer olika krämpor händer ju både gammal och ung och visst är det så att de kan begränsa oss och på olika sätt.
Vi vet vad vi har idag men om morgondagen vet en inget. Kanske det är lika bra det.
Jag tycker du skrivit ett finstämt inlägg som andas mycket av det positiva och det behöver vi. Motgångar möter vi nu och då och krig, svält och annan olycka finns både nära och i fjärran.
Livet pågår här och nu och ibland har vi också huvudrollen i vårt egna liv.
Varm kram och många tankar

http://dittemitti.se

wiolettan

16 maj 2023 09:13

Ibland kommer det inga ord alls från hjärnan till fingrarna, ibland flyter det på. Men med åren kanske de blir lite rörigare, orden alltså.
Då jag tänker tillbaka på min barndom kan jag ibland bli nästan förskräckt. Hur i all världen klarade mina föräldrar av detta, med så många barn, inga bidrag. Visst, det var fattigare då på många sätt, men vi behövde aldrig svälta och kläder fick vi, om inte annat så ärva och det syddes en hel del hemma också.
Du har så rätt, krämpor kommer och jag har ju i hela mitt arbetsföra liv fått vara frisk och det är jag så tacksam över. Nu är det som det är och jag får rätta mig efter det.
Det är lika bra, att inte veta. "Om morgondagen vet vi inget, men idag hjälper Herren", står det i Bibeln.
Tack Ditte. Jag har alltid varit en positiv person, i alla fall inombords.
Detta med krig och elände är svårt att förstå. Jag läser boken om din pappa nu och den är så intressant, han var verkligen med om krigets alla otäcka sidor.
Ha det fint och kram till dig.

 
Ingen bild

redovisningskonsulter uppsala

Onsdag 13 mars 21:28

Letar du efter en duktiga redovisningskonsulter i uppsala? Kolla här: redovisningskonsulter uppsala. Få ett gratis prisförslag på hemsidan och välj rätt bokföringsbyrå i stockholm. Du får ett prisförslag snabbt och sänker förhoppningsvis dina kostnader

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards