wiolettan

Tankar i nattens ensamhet.

Av wiolettan - 2023-03-24 09:57


I natt då jag låg vaken och försökte att somna om, gick tankarna tillbaka till hur det var förr. Förstår att jag inte fick mycket med sömn, då jag inte kunde komma bort ifrån dom minnena.


I huvudet började det att cirkulera hur svårt och jobbigt dessa ungdomar verkar att ha det, som växer upp i dagens samhälle och hur många kommer i kant med livet och måste, av någon anledning, ta till våld. För att hävda sig, för att visa att man är någon, på grund av grupptrycket, ja det verkar finnas många olika anledningar. Men varför kan inte samhället göra något får vi höra? Inte vet jag, men det är inte lätt om inte barnen får lära sig att ta hänsyn till sina medmänniskor, lära sig det i tidig ålder.


På vår morgonrunda för några veckor sedan, så träffade vi en man som hade arbetat mycket med barn och ungdomar och han sa så här:

”Det är viktigt att ge barnen regler och normer då de är små. Det är före 3-års åldern som de ska lära sig de grundläggande sakerna”.

Barn börjar vid 3-4 år, bilda sig en uppfattning om sig själva och sin omgivning, börjar observera andra och vill göra likadant. Så viktigt att vi är bra föredömen och att vi ger dom sunda värderingar, kärlek, omtanke och empati för andra människor.


Sedan är jag av den uppfattningen också, att det är fint att ge tonåringar en uppgift eller i alla fall något att göra. Lek, spel, idrott eller arbete, bara det får dom att känna sig viktiga, de behövs och de hinner inte gå och ”slå dank”.


Då jag kom så långt i nattens tankar så gick dom tillbaka hur det var då jag var ung. Inte hann vi med att göra så mycket med bus. Efter skolan var det jobb och läxläsning och den tid vi kunde få över ville vi leka och ha roligt.


Eller ännu längre tillbaka, då min pappa var ung.

  

Här ett utdrag ur en intervju som min äldre bror Carl-Eric har spelat in då pappa berättade om sina unga år:


”Jag gick i skolan i Kärrsjö något år 1909. På sommaren for jag till vallskogen. Jag har gått lite i skolan. Jag gick några klasser i Remmarn också. Jag var hos Holmgrens i Remmarn tre somrar och två vintrar. Jag var nio år gammal då jag vallade första året, då fick jag det första året 3:50 per ko. Jag tror att jag gick en klass innan jag for till Remmarn. Jag var bara nio år då jag flyttade, då jag vallade kor första året. Jag var aldrig hem på helgerna, jag följde pappa  hem på julen. Jobbade lite efter skolan, jag var ju så ung. Jag fick då ingen lön för somrarna, de födde ju mej på vintrarna.”


Betänk att min pappa endast var 9 år då han ensam var ute i skogarna, veckovis och vaktade kor. Natt och dag.


Det var inte alltid bättre förr. Men det var onekligen annorlunda.



   

Vi är inte här förgäves.

Ensamma har vi ej gått.

Före oss har många vandrat,

samma väg i tro och hopp.



 

 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 mars 2023 11:23

somnar jag inte direkt, så då kan jag ha svårt att somna, funderar... men kan ju ta en tupplur senare. Att ge och lära barn självförtroende kan hjälpa. Så sant att viktigt att barnen känner sig viktigt och behövda. Marit Paulsen har skrivit om det, hon hade även många fosterbarn. Min mor fick tidigt hjälpa till, faderlös som 5-åring, fick bo med "främlingar", nu 90 år och kan skratta fortfarande!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 mars 2023 16:17

Det har du så rätt i, en liten eftermiddagslur kan vara bra, om den inte blir längre än 30 minuter, sägs det.
Att ha bra självförtroende är viktigt, det blir liksom lite lättare då, kan jag tänka.
Faderlös som 5-åring, det måste ha varit tufft och jobbigt för din mor.
Skratta är viktigt. "Ett gott skratt förlänger livet" har vi ju fått lära oss.

 
wiper

wiper

24 mars 2023 12:37

Kände igen det du beskriver så bra i och med att jag börjat tänka så också. Samhället sviker verkligen när dom inte gör nåt åt att ungdomar mår dåligt. Vår generation fick lära sig detta från barndomen och det sitter stadigt fast så man förstår inte dagens samhälle som känns grymt

Det var så bra och sant sagt av den mannen du träffade. Som du säger så bra också så måste man ge ungdomarna uppgifter och saker att syssla med. Kom ihåg att jag sommarjobbade tidigt förr och man hade sina intressen och då finns inte tid till bus på samma sätt. En bra grund är guld värt

Det var ett fint berättat minne ang din pappa. Fin dikt på slutet. Tack för ditt härliga inlägg som säger så mycket om vår dåtid och samtid

Ha en skön fredag
Stor varm kram


http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

24 mars 2023 16:24

Det har blivit så märkligt i vårt samhälle med alla dessa barn och ungdomar som kommer in i brottslighet så tidigt och då är det svårt att komma ur.
Att lära sig hyfs, som det hette förr, är mycket viktigt och det ska barnen få lära sig i tidiga år.

Den mannen vi stannade och pratade med har vi sett i flera år nu och samtalat med, men jag hade inte vetat vad han jobbade med. Han verkade passa till att ta hand om barn och ungdomar.

Det finns många som sommarjobbar ju också, en hel del ordentliga ungdomar, det får vi inte glömma bort. Men, det är de andra som vi borde kunna få på rätt köl.

Tack så mycket Malin.
Ha en fin fredagskväll.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

24 mars 2023 12:52

Barn fick minsann lära sig att bli vuxna tidigt förr och att ta ansvar. Det var tufft för dem, men det är inte heller bra som det är nu när det curlas med ungdomar som om de vore småbarn, trots att de borde kunna ta vara på sig själva.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

24 mars 2023 16:26

Så var det ju förr, barn fick hjälpa till på ett helt annat sätt än nu, det var liksom mer vanligt. Ofta var det jobbigt att vara barn förr, men man fick lära sig att bli "vuxen".
Detta med curling med ungdomar är något som jag har svårt att förstå. Många förstör ju i stället, blir en chock att komma ut i verkligheten sedan.
Tack och hoppas att du också får en fin helg.
Kram till dig Ingrid.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

24 mars 2023 16:06

Tror att en del föräldrar "curlar" sönder sina barn. Andra satsar på sig själva, och glömmer barnen.
Viktigt för alla att känna sig sedda och accepterade för den de är, och inte ha orimliga krav på sig.
Samt, so du skriver, ge dem uppgifter, istället för att fixa allt åt dem.
Men visst händer det att jag önskat att jag blivit lite mer "curlad" som barn. Lite tokigt! Kram

http://femfemman.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

24 mars 2023 16:30

Det ligger en hel del i det du säger. Att ta hand om sina barn ska man göra, men samtidigt lära dom att stå på egna ben, steg för steg.
Att curla ungdomar kan göra mer skada än nytta. Den balansen är svår, kan jag tänka, men det är superviktigt att sätta gränser.

Det finns ju en hel del som även barn och nästan vuxna ungdomar kan göra, bara de får chansen. Är de vana så tar dom det sedan mer för givet också.
Håller med dig Anna-Lena. Curlad var det minsta vi blev.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

24 mars 2023 19:13

Visst var det som skilda världar förr och nu. Intressant det du berättar om.
När jag var liten så skulle barn vara tysta om det kom "främmat" och jag vet att jag kände mig blyg.
Annat än idag, nu är det barnen som hörs och som avbryter de vuxna. Ett mellanting kanske vore att önska och att inte barn vore så högljudda.
Men viktigast är att ge barnen kärlek och ännu mera kärlek och lära dem hyfs och etikett. Att också hjälpa till.
Många tankar cirkulerar i huvudet om man vaknar på natten.
Önskar dig en fin kväll.
Varm kram 💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

25 mars 2023 09:08

Det har gått framåt på så många områden, men på en del områden tycker jag att det har gått åt andra hållet.
Det känner jag igen Gerd. Barn skulle vara tysta och det var bara så.
Nu har det gått för långt, kanske något mellanting. Men, det är i alla fall först som sist föräldrar som ska vara föredömen och lära eller uppfostra sina barn. Det verkar som om barnen måste skrika för att det är ett sådant högt ljud på förskolorna så de måste skrika för att överrösta varandra.
Det går runt och runt och ju mer man tänker på natten ju mer vaken blir man. Att koppla av är det bästa, men inte alltid så lätt.
Tack Gerd.
Ha en finfin helg.
Kram!

 
znogge

znogge

24 mars 2023 19:44

Det ligger mycket i det som mannen som ni mötte sa. Barn behöver lära sig normer och regler tidigt. De behöver raka och tydliga vuxna men också mycket kärlek. Föräldrar "har inte betalt" för att vara kompisar med sina barn utan ska vara just föräldrar. Efter alla år i skolan skulle jag kunna skriva massor om detta men det ska jag förskona dig i från. Dock sticker jag ut hakan och säger att det finns många ouppfostrade barn i dag. Föräldrar som inte vill, kan eller orkar. Många gånger landar ansvaret i skolans knä och föräldrarnas del glöms nästan bort. Skolan jobbar väldigt mycket med etik och moral men huvudansvaret åvilar faktiskt föräldrarna. Normer och regler innebär inte avsaknad av kärlek eller omtanke utan faktiskt tvärtom.

Önskar en god kväll nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

25 mars 2023 09:16

Visst är det så och dessa regler och normer måste de lära sig i tidiga år. Det verkar ibland som respekten har försvunnit. Som tur är så finns det fortfarande föräldrar som tar sig an sina barn och gör det rätta.
Dagens stressade tillvaro kanske har gjort sitt till, vad vet jag.
Förstår att du Znogge har mycket som du skulle kunna lära ut och föra vidare och som du också har gjort i ditt yrke. Ni får säkert träffa föräldrar av alla de slag och även barn.
Skolan har ju en annan funktion, de ska lära ut annat än uppfostran, kan jag tycka.
Vi får vara tacksamma för de föräldrar som tar sitt ansvar och hoppas att alla barn ska få uppleva att de är älskade och behövs.
Tack Znogge och hoppas att du får en finfin helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

25 mars 2023 17:00

Ja, mycket var bättre förr. Absolut. Föräldrar var föräldrar. Men varför stressar så många idag är något jag funderar över. Finns ju ingen anledning. Tänker på farmor som hade 10 barn, ett litet jordbruk och skötte hemmet men inte var hon stressad. Och farfar var inom det militära och var borta mycket. Men barnen lärde sig att hjälpa till.
Barnen fick göra sina misstag och lära sig och skolan var viktig- Idag verkar föräldrar och barn spendera sin tid vid datorer och telefoner och regler hemma och att hjälpas åt verkar inte finnas.
Ibland undrar jag varför man väljer att sätta barn till världen- Känner igen från skolans värld mycket av Znogges tankar. Elever och föräldrar på föräldrar på 70-början av 2000- talet var ju något helt annat än senare. Förstår att man idag inte vill jobba i skolan eftersom det i första hand där handlar om att uppfostra elever och även få föräldrar att förstå att livet är mer än datorer och mobiler.
Varm kram och trevlig helg.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

28 mars 2023 09:42

Det är märkligt hur tiderna och vi människor har förändrats, på många sätt i alla fall. Välfärd är bra, men vi får inte glömma bort varandra.
Denna stress tycker jag blir värre och värre, i alla fall i storstaden.
Så var det förr. Många barn och en som försörjde alla, inga bidrag eller så.
Mina föräldrar fick 10 barn och det var inte alltid lätt. Mina mor och farföräldrar hade också 10 barn eller fler.
Du har så rätt Ditte, barnen fick hjälpa till, allt efter förmåga förhoppningsvis. Som de kanske inte alls behöver nu för tiden. Men att hjälpa till så gott man kan är ju enbart till nytta längre fram i livet, men det får inte gå till överdrift.
Skolvärlden är nog helt olika emot då vi gick i skolan, vad jag har läst mig till, du vet säkert mer om detta än vad jag gör.
Tack så mycket Ditte. Ha det bra.
Kram!

 
Lena i wales och lite överallt

Lena i wales och lite överallt

25 mars 2023 17:15

Mycket tänkvärt inlägg.
De första åren i ett barns liva är viktigare än kanske många tror och regler är viktiga och ska följas. Många hinner inte riktigt med det i dagens samhälle.
Jag tycker också att man ska gå in tidigt när man ser att något är på gång att gå snett, men alla lagar tillåter heller inte detta.
Otroligt vilken skillnad på hur barn har det idag mot för 100 år sedan.
Tack för fint inlägg och trevlig helg!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

28 mars 2023 09:47

Så är det säkert. Inte alla tänker på att det är i de tidiga åren som grunderna läggs. Denna stress och jäkt gör att barnen kanske kommer i andra hand och det är inte bra.
Du har så rätt Lena, något vi bör tänka på och beakta.
Det går inte att jämföra hur barnen på landet hade det förr, mot dagens. Det finns för och nackdelar i allt, verkar det som.
Tack Lena och ha en finfin vecka.

 
Ingen bild

Tove

26 mars 2023 12:19

Nu funkar inget när jag kommenterar; så det får bli kort, jag har läst och tagwt del av dina tankar. Något rätt och bra svar har jag inte, men tänker väl i det lilla på mitt sätt. Lika enkelt som komplext är det. Det förändras så mycket av allt i vår värld på samma gång och allt får nya mått ...
Hjärtat i bilden - så god att se.
Tack och god söndag med varm kram!

wiolettan

28 mars 2023 09:51

Jobbigt detta att det inte fungerar som det ska med datoriet. Bra att vi är envisa.

Det finns nog inga bra svar heller. Men med sunt förnuft och kärlek kommer vi långt.
Våra förfäder skulle inte känna sig hemma i vår tid med all den nya tekniken. Själv känner jag mig snart som uråldrig också.
Hjärtan lyser upp i tillvaron.
Tack själv och ha det fint.
Kram!

 
Augusta

Augusta

26 mars 2023 15:56

Vilken klok man ni träffade och som arbetade med barn. Som påpekade 3-4 års ålder är viktig. Som du vet, skrev nyligen, min dotter är i 25 års åldern. Då hon växte upp lät det, man inte fick skrämma upp barn med sanning. De skulle komma upp i åldrarna. Vid 4 års ålder började jag berätta om alkohol och droger för henne. Om vi såg någon på stan sa jag, ser du men titta snabbt. Ja mamma, varför beter sig personen så. Så blir man om man tar droger, vill du se ut så där då du blir stor. Aldrig sa hon. Min dotter varken dricker alkohol eller använder droger.
Men att ungdomar skulle vara vara mindre hövlig, respektlös osv håller jag inte med om. Tror det beror på individen, inte åldern.
Du kommer att bli besviken då du läser mitt nya inlägg. Jag har mött två fullblodsegoistiska 75+, som varken frågade hur jag mådde eller sa tack trots min kropp räddat livet på den ena. Kallar inlägget, Rulltrappsflygning. Har själv ont i kroppen och kunnat dött.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

28 mars 2023 09:59

Ja, han hade verkligen rätt inställning lät det som och jag förstår om han gjorde bra nytta i sitt arbete med barnen och ungdomarna.
Det verkar som om du är en mycket fin och förstående mamma och du har lärt din dotter det hon behöver för att klara sig bra i livet.
"Skrämma upp barn med sanning", det var märkligt sagt.
Visst är det så att det beror på individen, ungdomar eller vuxna, alla är inte lika, inte stöpta i samma form och uppträder också helt olika, konstigt vore det annars. Det finns otroligt många fina ungdomar men de märks inte lika mycket som de som missköter sig. Så har det ju alltid varit.

Jag måste absolut gå in och läsa din "Rulltrappsflygning" låter riktigt otäckt. "Kunnat dött" det känns fruktansvärt allvarligt.
Fint att du finns Augusta.

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

27 mars 2023 08:42

Väldigt intressant inlägg och ämne som jag också ägnat många timmar åt. Det finns ingen enkel lösning, men själv har jag många självklara lösningar. Jag kan heller inte somna om, om jag börjar tänka på något viktigt.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

28 mars 2023 10:17

Förstår att det är ett ämne som ligger dig varm om hjärtat.
Vi människor är olika men jag tror att det är viktigt med empati och kärlek och det gäller inte minst i umgänget med våra barn som växer upp.
Då är vi lika där. Mysingen säger att jag ska väcka upp honom vid sådana tillfällen, men jag har inte hjärta till det.
Tack och kram tillbaka.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Connections

Connections

31 augusti 2023 05:33

Jag tänker också ofta på många saker när jag är ensam på natten.

http://connectionsnyt.com

 
nyt connections

nyt connections

Torsdag 9 maj 07:43

Connections nyt is a word-based puzzle game where players must find associations between words based on shared attributes, meanings, or relationships. The game presents players with a grid of words and requires them to connect these words using logical links.To play the Connections game nyt, players are presented with a grid of words arranged in columns and rows. The objective is to create links between these words by identifying common themes, synonyms, antonyms, or other connections. Players can form connections horizontally, vertically, or diagonally.

http://https://connections-nyt.com

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards