wiolettan

Dagarna går.

Av wiolettan - 2021-01-04 10:01


Nyårshelgen, den kom och gick, rätt så obemärkt. Om jag nu inte ska nämna alla de smällar, raketer och sådant som förstörde lugnet och friden.


Vi hade, för första gången någonsin, beställt hem en nyårssupé ifrån den restaurang som Mysingens ena loge anlitar. Det var dyrt, mycket dyrt, men gott. Vi har ju sparat pengar, de som vi annars skulle ha använt till resor detta år, så vi hade råd att kosta på oss lite extra.


   

Något litet till bubblet: Tunnbrödsrulle fylld med rensteksmousse toppat med sikrom.


Förrätt: Hummersoppa smaksatt med cognac och en skaldjurssallad.


Varmrätt: Grillade oxfilémedaljonger med västerbottenkroketter, rödvinssky och ankleversmör.


Dessert: Chokladtårta med hallonsås och hackade nötter.


Vickning: Pytt i panna.


Vi hade beställt en extra portion så vi åkte till Farsta till min äldsta bror med en kasse mat också. Han blev verkligen överraskad och glad.



Detta år lyssnade vi på radions P1 vid midnatt, istället för TV.


I mer än 50 år har Sveriges Domkyrkor ringt in det nya året. 15 minuters långt program som leds av Christofer Murray och varje Domkyrka får en egen presentation.


I år tillkom 2 Domkyrkor. Mariestads vid Vänern och Katolska Domkyrkan i Stockholm.  Jag tror att Sverige har 15 stycken Domkyrkor. Så det var många olika klockors klang vi fick lyssna till. Otroligt mäktigt.



   

På Nyårsdagen kunde vi lyssna till Nyårskonsert från Wien,  Gyllene Salen i Musikverein. Vackert och imponerande.



 

Det var utan publik på grund av corona pandemin.


 

Orkestern leddes för sjätte gången av Riccardo Muti, men han har arbetat med filharmonikerna i snart 50 år.


Nu har vi ett nytt år framför oss. Förhoppningen är att det ska bli bättre än 2020, men det är något som vi inte vet. Men, det vi kan är, att så mycket som på oss ankommer,  göra det rätta.


Ibland så känns det som

om livet helt står still.

Och just det man är i

är inte det man vill.


Man känner sig så svag,

så vilsen och så feg.

Så känns det till den dag

man vågar ta ett steg.


Då öppnas nya vägar

och man får perspektiv.

Och plötligt kan man se

hur man vill ha sitt liv.


 
 
Anki

Anki

4 januari 2021 11:54

Ser ut som en festlig Nyårssupé! Ser väldigt gott ut när man läser menyn!
Vi vakade inte in det nya året - det har vi inte gjort på flera år - istället avnjöt vi i vanlig ordning en nyårsfrukost med bubbel :)
Nu kan vi bara se framåt och hoppas att allt blir bättre detta år!
Fina och kloka ord i din avslutning!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

4 januari 2021 16:55

Det var verkligen en annorlunda nyårsmat, för min del. För mig brukar det annars vara lite enklare. Men, det var roligt, för en gångs skull.
Det låter inte fel alls. Behöver ju inte vara uppe mitt i natten.
Er nyårsfrukost låter ju suverän.
Håller med dig Anki. Det måste bli bättre.
Tack. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

4 januari 2021 11:57

Vilken härlig meny ni fick på nyårsafton och så omtänksamt att ordna så att din bror också fick smaka på läckerheterna.
Ha en riktigt god fortsättning på det nya året!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

4 januari 2021 16:58

Det var ovanligt men trevligt med det lilla extra som man inte är van vid annars.
Ja, min bror brukar ju ofta vara hos oss vid julhelgen men av förståliga skäl så ville han inte det detta år.
Så vi köpte likadant till honom. Han uppskattade det verkligen.
Tack Ingrid och jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Znogge

Znogge

4 januari 2021 12:08

Vilken delikat nyårsbuffé så klart att ni skulle unna er den. Så omtänksamt att ni tänkte på din bror också.

Önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

4 januari 2021 17:00

Jo, den var något utöver det vanliga, i alla fall för mig.
Min bror satt ju alldeles ensam och då behövde han ju bara värma godsakerna, enkelt och bra.

Tack så mycket Znogge. Detsamma till dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

4 januari 2021 15:11

vilken trevlig idé att beställa färdig supé, vi behöver mera sånt dessa tider, god fortsättning.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

4 januari 2021 17:02

Ja, två flugor i en smäll. Vi fick god mat, och restaurangen fick några menyer sålda. De har det ju inte så lätt, många restauranger i dessa svåra tider för dom.
Tack, detsamma till dig.

 
Preciosa

Preciosa

4 januari 2021 19:44

Hej Wiolettan!
Ååååh vad god mat!! Skulle jag vilja ha haft :-) Åt nog risgrynsgröt hahaha...Förstår att bror blev glad!!
Lyssnade också på konserten. Fin dikt! Har du skrivit den?
Passar ju otroligt bra!
Kram P ♥♥

http://ww.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

4 januari 2021 21:11

Hej Preciosa!
Ja, det kändes lite lyxigt och ovant, men ibland så händer det roliga grejer.

Tänk, vi har ju kunnat komma upp till dig med en likadan meny. Risgrynsgröt är också gott.
Det är en mäktig musik och duktiga är dom.
Nej, denna dikt har jag inte skrivit, men jag gillar den. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

4 januari 2021 20:45

Det låter som en otroligt god supé. Höll den sig varm? Virkade ni till det med pytt i panna? För vår del blir det mest chips och pinnar framåt midnatt!
Ja, smällare är ett elände. Men nu ska det väl vara slut för ett tag. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

4 januari 2021 21:15

Ja, det var en god supé.
Nej, det var inte varmt, men det följde med hur det skulle värmas, hur länge, hur många grader och så vidare. Smart.
Pytt i pannan fick bli en annan dag. Klarade inte av att äta så mastig mat på kvällen. Blev lite ost och päron.
Jag tycker inte om smällare och raketer är jobbiga att lyssna på, sent på natten. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

4 januari 2021 21:46

Vilken underbar nyårssupé! Wow! Påminner lite om de fina middagarna som jag fått åtnjuta i Vasa Orden av Amerika.
Jag fick en fin nyårssupé av dottern i Värmland också, trerätters. Men här fick du nästan femrätters, wow! Och så till din bror, vad härligt!
Men man kan ju inte äta obegränsat, inte jag heller. Dock går det att spara till nästa dag.
Jag hade sköna dagar i Värmland men alldeles nyss fick jag ringa Polisen här i stan, för ungdomarna förde väsen på parkeringen mitt emot mig, suck.
Kram och gott nytt år!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

5 januari 2021 11:22

Ja, det var en underbar och för mig, annorlunda supé. Är inte van med sådan fin mat, plus att det var så många rätter. Gick mycket bra att spara till dagen därpå.
Förstår att du hade det fint hus dottern i Värmland och trerätters är inte dumt det heller.
Nej, men så är det ju. Det ryms en viss mängd i magen och sedan är det stopp och bra är väl det annars skulle vi växa på bredden något oerhört, sådana här gånger.
Oj, så dramatiskt. Tänk att ungdomar inte kan respektera sina medmänniskor bättre. Ja, inte alla då, men en del utmärker sig.
Gott Nytt År till dig också. Kram!

 
Ditte

Ditte

4 januari 2021 22:58

God fortsättning!
Vilken fantastisk nyårsmeny ni beställde. Kan tänka mig att den smakade bra. Och tur att en del gick att spara för man kan ju bara äta sig mätt. En del av det ni åt fanns i vår meny också, men den var i mindre skala. Och så generöst och med stor omtanke ni även beställde till din bror och lämnade den. Förstår att han uppskattade det.
Nyårskonserten har vi lyssnat på i många, många år. Och jag tycker så mycket om den. Mamma och jag hade en gång en önskan om att åka till Wien och vara med men hon hann avlida. Då hade vi väntat i tre år på biljetter.
Visst hoppas och önskar vi oss nu ett bättre år.
Stor kram !

http://https://dittemitti.se

wiolettan

5 januari 2021 11:27

Tack detsamma önskar jag dig, Ditte.
Ja, den var fantastisk och god och inte precis det som jag är väl förtrogen med. Går ju sällan ut och äter på restaurang och ännu detta år 2020 har det varit tomt på den fronten.
Vi blev mätta och njöt mycket av den härliga meny denna nyårsafton.
Roligt att kunna glädja någon annan också. Bra för min bror att få mat färdiglagad och bra för restaurangen kanske, att få sälja. De har det svårt dessa tider, sa ägaren.
Visst är det härligt att lyssna till dessa duktiga musiker. Jag måste säga att jag saknade publiken men så är det i dessa tider och de hade ju gjort lite utflykter och annorlunda, så det var trevligt.
Så synd att inte du och din mamma kunde njuta av detta på plats. Jag vet att det tar många år att få biljetter, i alla fall var det så förr.
Ja, vi ser framåt mot ett pandemifritt 2021.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

5 januari 2021 14:53

En riktigt härlignyårsmeny. Så snällt av er att åka iväg tal din bror...förstår att det blev uppskattat. Nyårskonserten har jag lyssnat på i jag vet inte hur många år. Det här liksom till att man ska göra det. Kram och god fortsättning.

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

6 januari 2021 21:06

Ja det var det, mycket gott.
Min bror tyckte att det var roligt, han kommer ju inte ut något nu för tiden, i dessa pandemitider, han är försiktig.
Jag tycker om den konserten, härligt musik.
Tack det samma. Kram.

 
Amisa

Amisa

5 januari 2021 18:56

Jag tycker det var klokt att ni unnade er lite extra, vi behöver lite extra uppmuntran i dessa prövande tider!

Vilken klok dikt du hade med där i slutet! Svårigheter känns jobbiga, onödiga och utmanande, men när vi väl tagit oss igenom dom så lär vi oss ofta att vi också fått nya lärdomar av dom och att vi blivit starkare och tåligare tack vare dom.

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

6 januari 2021 21:08

Det kändes lyxigt och annorlunda, men trevligt.
Vi får göra det bästa vi kan för att ta oss fram och igenom. Ibland är det tufft, men med lite tåga och envishet så kämpar vi på.
Som du skriver, vi lär oss något hela tiden, genom livet, förhoppningsvis.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

6 januari 2021 11:01

God fortsättning fina du!.
Vilken nyårssupe, blev jättehungrig av att läsa den.
Ligger hemma sjuk sen en vecka tillbaka i covid tyvärr. Hoppas bli bättre snart för detta är riktigt jobbigt.
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

6 januari 2021 21:12

Tack detsamma.
Den var god, verkligen och vi ångrar oss inte. Kanske kan vi till och med göra om det vid tillfälle.
Så tråkigt att du har blivit sjuk, i denna otäcka sjukdom som jag förstår kan ta ner orken mycket. Men, du, jag tror att du snart är stark och frisk igen. Håller tummarna.
Kram till fina Skogsälvan.

 
wiper

wiper

6 januari 2021 14:28

Vilken fantastisk nyårssupé ni beställde hem. Tandvattnet började nästan rinna ;) Vad härligt att ni lyssnade på radio istället med härlig musik med stråkorkester. Härlig dikt på slutet

Ha en skön onsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

6 januari 2021 21:15

Härligt god och riktigt trevligt var det med färdiglagad mat, behövdes bara värmas. Enkelt och fint.
Det var så stämningsfullt med alla kyrkklockor där i nyårsnatten, på radion.
Jag tycker om den dikten.
Tack, detsamma till dig. Kram!

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards