wiolettan

Änglavakt.

Av wiolettan - 2019-07-03 06:45


Igår var jag till min läkare, husläkare, kanske det heter. Nej han är vanlig allmänläkare och var förut på samma mottagning som min hjärtläkare, vid Sveavägen.  Nu har han, dessvärre flyttat till Karlavägen på Östermalm. Men, eftersom jag tycker att han är så pass bra så ”följde jag med” honom dit.


Jag var lite orolig eftersom det var på ett nytt ställe och det var långt dit. Undrade om min höft skulle klara resan. Men det gjorde höften och hela mig också.  Bra så. Lite besvärligt var det med bussresan. Fullt med folk, till och med i gångarna, ingen sittplats. Mysingen undrade om jag klarade att stå hela vägen. Det återstod ju att se. Men, vips steg en ung man upp och jag fick hans plats.


Vad det är med min höft? Nej, det har jag inte berättat.


Jo, då vi var i Ångermanland ramlade jag, inomhus. Så klantig var jag. Vet inte riktigt vad som hände, utom att det snurrade till och jag föll handlöst baklänges, slog i högra sidan av höften och ryggen emot en järnsäng och tog tydligen emot mig med högerhanden, på något sätt, för den kunde jag inte använda på några dagar.


Tänk bara en sådan enkel sak som att borsta tänderna, blev till ett helt företag. Nu har stukningen läkts och det gör bara ont om jag vrider handleden lite obetänksamt. Och, det går bra att klä på sig igen och knäppa bh:n.



   

Men, jag hade änglavakt. Inget bröt jag, det enda synliga blev ett blåmärke på ryggen och ett litet på ena fingret. Jag har fortfarande ont i ryggen vid vissa rörelser och lite svårare att gå men är så glad att det gick så bra som det gjorde.


Revbenen fick sig en törn för det var svårt och gjorde ont att hosta, nysa eller att hicka den första tiden. Att hålla mig för skratt var också det bästa.



Det var svårt att gå de första dagarna, uppför eller nerför och det finns det mycket av där. Men min snälla bror hade med gräsklipparens hjälp gjort en fin liten runda som jag gick flera gånger om dagen. Min mysing var med som trygghet. För ut och få luft, känns som ett måste, att få röra sig lite.




 

Här startade vi.


 

Genom åkrar och ängar, nästan, har han jobbat med gräsklipparen, min bror.



  
Röjt och klippt så att jag kunde se var jag satte fötterna.



 

Till och med i skogen, upptrampad stig och "rensad", lätt att snava annars om man är ostadig.



 

Det gick så bra att gå. Här syns mysingens ryggtavla också. Det var nog lite senare på kvällen och myggen ville äta upp oss.



 

Framme, hemma igen i stugan.


Det är många som bryter lårbenshalsen och nu inser jag hur fort det kan gå. Är så tacksam att det gick så bra som det gjorde.



 
 
Ingrid

Ingrid

3 juli 2019 09:30

Vilken tur i oturen att du inte bröt dig. Min ena granne som är 83 ramlade i badrummet och bröt handleden. Lite senare ramlade hon ute trots att hon hade rollator och slog sönder ena axeln, så hon har det riktigt besvärligt.
Så snällt av din bror att han röjt upp på skogsstigen så du kunde ta dig fram där.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

3 juli 2019 10:02

Ja, det var verkligen tur, eller jag kallar det att min skyddsängel hjälpte mig.
Att vara 83 år och bryta sig så där som din granne, måste vara otroligt jobbigt. Man blir så handikappad och svårt att göra något, allt blir marigt.
Min bror, en helt otroligt snäll och omtänksam person. Nu kunde vi gå ut på små promenader utan att behöva gå i backar. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

3 juli 2019 10:34

Hej Wiolettan!
Vilken tur att du inte bröt något...även om det var jobbigt ändå!
Lätta att ramla, jag snubblade på en matta här och kunde ha kört huvudet i en skåpdörr...men fick "bara" ont i ryggen :-)Gäller att vara försiktig...inneskorna är för stora hahaha...
Fint att du har en bra läkare! Jag har ingen antar ja,tror inte den sista är kvar på VC Helsa...Jaja tvingas väl dit om jag måste men hoppas på att proverna är bra som jag tänker ta privat som jag gjorde förra året. Man får ju inte ta dom man vill annars.
Kramar P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

3 juli 2019 11:55

Ja, det var skönt att jag klarade mig så pass bra. Det är jobbigt att bryta av något i kroppen.
Så bra att det gick bra för dig då du snubblade. Det går ju så otroligt fort, sådana gånger.
Ja, den läkare jag har nu är toppen. Helsa ger jag inte mycket för, har slutat att gå dit.
Bra om du kan ta proverna som du vill ta. Det borde du få ta på Helsa också, märkligt.
Kram till dig Preciosa.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

3 juli 2019 13:51

Men vilken otur att du skulle ramla och slå dig men olyckan är snabbt framme. Med facit i hand så förstår jag att du är tacksam över att du inte bröt något för det är inte ovanligt att det går så.

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

3 juli 2019 14:47

Det gick så fort så jag hann inte tänka så mycket innan jag låg där.
Jag är så tacksam, det har kunnat blivit riktigt besvärligt, med bruten arm, arm eller höft, vem vet.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

3 juli 2019 17:03

Verkligen änglavakt! Det kunde ju ha gått så mycket värre. Och så fint av din bror att röja så att du kunde komma ut och röra lite på dig. En promenad piggar alltid upp. Bäst att passa på innan knott och mygg blir alltför närgångna.

En lång resa blev det för dig per buss till doktorn och inte är det alltid bekvämt med buss. Men är doktorn bra och du har förtroende för honom så är de ju värt resan. Fint att du fick en sittplats.
Hoppas nu höften och det andra snart rättar till sig.
Kram och tankar till dig.

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

3 juli 2019 20:57

Ja, jag är så tacksam att det gick så bra som det gick. Bryta lårbenshalsen är det många som gör, lätt att hamna tokigt.
Det var så skönt att kunna gå ut och få lite frisk luft och röra sig i den takt som gick, utan uppförsbackar som gjorde att det gjorde värre ont.
Vi hade myggolja och den hjälpte en stund.
Ja, det var en lite för lång resa, i detta tillstånd, men jag får se, han vill att jag ska göra ett återbesök i september. Får ta det som en liten utflykt kanske. Doktorn är mycket bra och bryr sig verkligen.
Ja, jag hoppas att jag får mindre ont i rygg och höft, det besvärar mig lite för mycket nu.
Tack snälla Ditte och detsamma till dig.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

3 juli 2019 18:04

åka buss kan vara lite tufft, ofta händer det att jag blir erbjuden sittplats, tacksamt.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

3 juli 2019 21:04

I stadstrafik tycker jag att det är jobbigt att åka buss om jag måste stå. Balansen är väl inte som den ska vara längre.
Skönt om någon förbarmar sig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

3 juli 2019 21:07

Oj ... stackars dig! Tur det inte blev värre - det räckte mer än väl med de skador du fick!
Så snäll han var din bror so klippte gräset och vilken tur att du har Mysingen!
Hoppas du snart slipper det onda som är kvar ! Krya på dig!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

3 juli 2019 21:20

Ja, tack, det var skönt att det gick så bra ändå. Eftersom jag inte vet riktigt vad som hände så hade jag kanske inte kunnat göra något för att stoppa fallet.
Min bror är en otroligt snäll och omtänksam man. Jag är så glad att han finns där. Mysingen finns ju hos mig och håller mig i handen så vi går ut så jag inte trillar. Nu är det i alla fall mycket bättre. Tack Anki. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

4 juli 2019 16:24

Jag tycker doktorn kan flytta tillbaka. Helst i samma trappa som du. Lite får jag väl önska. Jag vill också alltid behålla en bra läkare eller tandläkare. Lättare förr då jag kunde tänka mig att köra längre. Visst hade du änglavakt. Jag råkade själv ut för en liknande episod i slutet av maj. Gick på en "väggbit" i sovrummet. Orsaken är att sängarna flyttar sig på golvet och utrymmet minskar. Jag bröt en mellantå. Har ätit tabletter i två veckor. När jag slutade med dem i måndags blev det mycket sämre igen. Igår fick jag cortison i tån. Doktorn sa det var en ledbandsskada. Vad snabbt en olycka kan hända. Blir rörd av att läsa om din snälla bror. Fast han kunde allt satt upp en skylt och skurit med kniv texten. "Wiolettans stig/väg" När han ändå höll på kunde han fixat en lurig slinga och döpt den till "myggens stig" Den skulle leda in i en gammal övergiven lada av plåt. Sedan när alla Ångermanlands mygg och knott var därinne skulle han låst med evighetslås. Bäst att sluta där.
Kram Bosse
Bra att det är mycket bättre.

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

6 juli 2019 09:37

Ett bra förslag, det vore toppen, nära och bra. Önska är tillåtet och gratis, som att fantisera.
Har man kommit till en läkare som kemin stämmer med och som man tycker är förnuftig, ja då vill man inte ändra på det. Men, det är onödigt långt att åka. Vårdcentralen här i Sundbyberg, dit kan jag gå på cirka en kvart.
Men oj, vilken grej. Slå i tån så där, det som gör så ont att bryta sig. Håller med dig, det går så fort då det snurrar runt i huvudet.
Min bror är guld värd, han hjälper till med så mycket och är ett fint stöd.
Att få en egen liten runda, så otroligt skönt, inga backar att tala om och jag kunde se var jag satte ner foten eftersom han hade röjt och klippt.
Mygggens och knottens stig, det vore inte dåligt, ett bra tips. Få se om jag kan framföra det på ett fint sätt. Jag vill ju inte utnyttja honom.
Tack Bosse och trevlig helg. Kram.

 
Augusta

Augusta

5 juli 2019 00:42

Men oj vilken otur. Men ändå tur att det inte blev något brutet. Du glömmer väl inte att dricka vatten då det är varmt. Vattenbrist kan göra så man blir yr i huvudet.
Kry på dig!
Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

6 juli 2019 09:41

Ja, det var tur i oturen, det kunde ha gått mycket illa. Nu slapp jag lindrigt undan.
Tack Augusta, jag försöker att dricka bra med vatten, cirka en och en halv liter per dag. Ibland går det och ibland inte.
Tack snälla och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards