wiolettan

Några dagars resa och mina intryck.

Av wiolettan - 2019-05-27 08:13


Nu är vi hemma igen efter en kortare resa, på några dagar, som har varit intressant, givande och trevlig. Målet för vår resa var Årnäs utanför Mariestad i Västergötland, för att där fira min ena systers 90-årsdag.


Vi startade tidigt på morgonen, i torsdags och åkte via Enköping, Hummelsta, Irsta, Dingtuna. Kvicksund, Arboga, Götlunda, Örebro, Mosås till Kumla. Alltså många småvägar, känns bättre än Europavägarna, vi får se och uppleva mera, kan stanna och rasta eller bara stanna för att njuta av landskapet.



 

Rapsfält kanske.



 

Ett hjärta i förbifarten, flimrade förbi. Ni ser att det regnar ute, men vi satt skönt inne i bilen, i lagom fart.



   

I Kumla besökte vi Skoindustrimuséet. Att titta på gamla saker och kanske få en liten inblick i hur folk levde förr i tiden, tycker både mysingen och jag om.



   

Det var märkligt att vandra i museet och titta. Tiden hade där inne, i alla fall på en våning, stått stilla sedan skofabriken lades ner. Längst bak i bilden syns en dam som, då vi var där jobbade med skosulor.


 

Denna dam däremot var inte på riktigt.



 


En tidstypisk symaskin, kan jag tänka mig, vacker på sitt sätt.


Kumla, en ort cirka 2 mil ifrån Örebro har varit känd för sin skotillverkning som har haft stor betydelse. Den första skofabriken öppnades här 1895. Det har funnits över 130 olika skotillverkare under årens lopp, däribland fabrikerna Kavat och Age. Så fabriken har betytt mycket för orten och därför ville man bevara minnet av den tiden, vilket resulterade i att ett museum öppnades 1986.



   

På första våningen visas utställningar om skoindustrins utveckling och svenskt skomode från 1890 till 1980.  Där finns också en temautställning där olika intressanta teman om branschen, hantverk, historia och konst blandats.


 

Jag visar här bara en del av alla montrar som fanns. Detta är skomodet på 1920-talet.


 

1930-talet.


 

1950-talet.


 

1960-1980-talet. Det var roligt att se och minnas hur skorna har sett ut under olika tider, som jag själv kommer ihåg. En del skor hade inte ändrats märkbart.



På andra och tredje våningen finns skofabriken Bengtar-Sko bevarad. Där tillverkas och säljs skor fortfarande, vilket är unikt och det fick vi vara med om och se.  Dagligen arbetar en skomakare och en nåtlerska där. Vi såg tre stycken som arbetade med olika saker.


Vi passade också på att äta god mat, på Henkas restarung i Kumla, innan vår resa fortsatte.





 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

27 maj 2019 10:44

Intressant, fint att resa runt denna årstid, vår yngste son är intresserad av skor, gärna handsydda engelska, själv har jag en bra samling skor också...

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

27 maj 2019 10:55

Ja, det var en finfin resa och att få se våren på många platser är roligt.
Många har ju skor, nästan som ett samlar intresse och jag kan förstå dom. Men, däremot att få tag i skor som jag kan gå i utan att få skavsår är ibland jobbigt.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

27 maj 2019 11:05

Vilken trevlig resa ni gjort!I Kumla har jag varit några gånger, för där bodde min ena syster några år. Det är en fin liten stad.
Ha skön måndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

27 maj 2019 11:11

Det var faktiskt en trevlig liten resa där vi körde i vår takt, fick se mycket och ibland sken solen och ibland var det regn. Men som tur var ingen åska.
Kumla en liten småstad och är så fin. Jag har en bror som har bott där förut.
Ha en bra måndag. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

27 maj 2019 12:11

Härlig tid att resa i just nu - och ni gör som vi och väljer mindre vägar. Museer är trevligt och lärorikt - speciellt den här typen som visar ett hantverk från förr och hur utvecklingen gått framåt,
Ha en fin dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

27 maj 2019 17:32

Det är så fint ute i naturen nu med all grönska och växtlighet och just att köra på det mindre vägnätet gör att vi får se så mycket mera.
Alltid går det att lära sig något nytt på muséer och hur det var förr i tiden är så intressant. Kram.

 
wiper

wiper

27 maj 2019 13:35

Vad härligt att du varit ute och rest. Vilket fantastiskt museum det skulle jag också vilja besöka. Förstår att det blev en viss känsla att gå igenom och även se alla skor. Nu blev saknaden efter bilen ännu mer påtaglig.

Det var många ställen ni åkte igenom och sånt är kul. Tack för all lärdom jag fick här. Det berikar

Ha en skön måndag
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

27 maj 2019 17:39

Det var en mysig resa på många sätt, fast det regnade i omgångar. Men naturen var vacker och så här i vårens tid är det mycket som händer och mycket som blommar.
Det var intressant att se hur folk jobbade förr i tiden och se hur modet har ändrat sig.
Jag kände igen många skor ifrån min barn och ungdomstid.
Det kanske går att hyra bil eller åka tåg. Tåg älskar jag att åka också, fast det stannar ju inte precis där man själv vill.
Tack Malin. Jag tycker också att det är roligt att lära sig något nytt, att få reda på saker som man förut inte kände till.
Kram till dig.

 
Ditte

Ditte

27 maj 2019 16:59

Vad trevligt med er resa! Och att just ta småvägar ger så mycket mer på alla sätt. Kumla har jag besökt men tyvärr ännu inte varit på detta fina museum. Jätteroligt att du tog mig med hit. Och det blev ju en resa genom skotillverkningens historia och en hel del annat. Väldigt fina bilder!
Vad trevligt med Mariestadstrakten som slutmål. Just där är jag född. Mina farföräldrar bodde här och även många släktingar. Men nu är det länge sedan jag var där.
Ser fram emot mer från er resa.
Stort kram.

http://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

27 maj 2019 17:44

Småvägar har många fördelar. Trafiken är inte så häftig och det går inte i så höga farter så man hinner att se naturen och omgivningarna på ett helt annat sätt. Jag är ju sån att än om jag sitter bredvid så "kör jag". Håller koll och bromsar och är med.
Muséumet var intressant med sina gamla maskiner. En våning var det lite för mycket ljud för min del, så vi gick snabbt igenom bara. De höll på och jobbade med tillverkning.
Tänk att du är förr i Mariestad, en fin liten stad.
Tack Ditte och stor kram tillbaka.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

28 maj 2019 08:40

Så intressant! Jag älskar skor och skulle gärna vilja besöka det där muséet. Det är alltid roligt att få veta mer om gamla tider. Tjusiga symaskiner fanns det även för skosömnad fick jag se nu. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

28 maj 2019 11:18

Det var intressantare än jag trodde. Tre våningar nostalgi, kan man nästan säga. Då man går på ett sådant muséum så stämmer inte talesättet "det var bättre förr". Maskiner med kungakronan, tjusigt. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

29 maj 2019 00:49

Vilka fina bilder. Att ta småvägar istället för motorvägen är ett bra alternativ. Mycket finare än att se ändan på långtradare :D
Om allt vill sig, skall vi till Örebro i augusti, Blodomloppet. Eftersom det blir mycket folk kanske det blir svårt med hotellrum. Vi funderar på ev. Kumla som övernattning. Då vill jag besöka detta fina museum :D
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

29 maj 2019 21:28

Tack för det. Vi tycker båda om att åka på de mindre vägarna. Lättare att stanna och se nya platser och inte så höga hastigheter. Långtradare finns det många av och flest på de stora vägarna.
Spännande att ni kanske kan besöka detta muséum. I våra ögon klart sevärt, vi älskar att titta på gamla ting. Kram till dig Augusta.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

29 maj 2019 09:22

Vilket häftigt museum! Det skulle jag gilla att se.

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

29 maj 2019 21:29

Det var ett litet annorlunda museum att se. Många gamla maskiner. Det kanske blir att du kommer till Kumla och kan titta in där.

 
Klara Ovidia

Klara Ovidia

29 maj 2019 09:24

Småvägarna är ett eget paradis att åka i!
Så mycket finns att se. Så roligt att du visar från Skoindustrimuseet!
Maskinerna där människorna satt och strävsamt sydde.
Vilken fin sko den där i ripsväv, men sidenklädd klack och hög plös, ja nog kunde de skapa sko!
tack wilettan för besöket hos mig också, jag tittar in till dig lite då och då!
Varm kram och goda tankar om hälsa och upplevelser!

http://www.klaraovidia.com

wiolettan

29 maj 2019 21:35

Håller helt med. De mindre vägarna är mycket skönare att åka på. Närmare naturen på något sätt också. Ser mera hur landskapet skiftar och kan stanna och pausa lite när man vill.
Ja, vi ångrar inte att vi stannade till i Kumla och besökte museet, väl värt ett besökt, enligt vår smak..
Skon var fin, i ripsväv, men hur fick damen plats med tårna. Hon måste ha haft små, små fötter. Men fina och annorlunda var dom.
Det är trevligt att titta in till dig och se dina kreativa skapelser.
Tack snälla och varm kram tillbaka.

 
Preciosa

Preciosa

29 maj 2019 12:23

Hej Wiolettan!
Va härligt att åka omkring så där. Bil är allt bra att ha...Jag har alltid haft bil, ja från det jag tog körkort men nu är det länge sen. Otroligt roligt att se alla gamla skor, känner igen en del :-)Nu görs det väl nästan inga alls i Sverige.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se

 
wiolettan

wiolettan

29 maj 2019 21:38

Hej Preciosa!
Ja, det var en skön tur, även om det regnade då och då. Bil är bra att ha många gånger, men det är ju svårt med parkering här i Sundbyberg och nu ska det ju bli dubbelt så dyrt också, så det blir marigt.
Förstår att du känner igen en del skor, det gjorde jag också, rätt så intressant. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

30 maj 2019 15:47

Vad mycket mer spännande saker ni får se och uppleva genom att välja de mindre vägarna. Precis den taktik som jag älskar att välja om tidsmöjligheten finns.
Kram Bosse
Ps. Tänk att du lyckas fånga hjärtan i "flykten"

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

2 juni 2019 11:31

Håller med, mycket intressantare och med många stopp som vi kunde göra.
Vi hade inte bråttom utan hade tagit god tid på oss så att vi kunde ta det riktigt lugnt, då vi ville.
Det är inte det lättaste att ta en bild genom bilfönstret, förbi mysingen vid ratten, men ibland går det. Kram.

 
Kicki

Kicki

1 juni 2019 07:30

Hej
Härligt och jätteroligt att åka omkring och se nya saker. Museum är alltid kul.
Så kul med dina hjärtan, du verkar vara en människa med hjärtat på rätt ställe.
Ha det bra och fortsatt trevlig resa
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

2 juni 2019 11:35

Ja, jag håller helt med. Det berikar livet att få nya intryck. Museum kan vara mycket sevärda och detta var minst sagt annorlunda.
Tack Kicki för dina snälla ord. Hjärtan fanns det gott om på vår resa. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards