wiolettan

Vägbygge och demonstration.

Av wiolettan - 2018-05-04 11:00


Det börjar att bli vår och sommar ute och det skulle vara trevligt att göra fint och sittvänligt på balkongen. Men, det är inte skönt att sitta där nu, än om det för vädrets skull går.


Kommunen har nämligen sedan tidigt i höstas hållit på med gatan utanför hos oss. De gräver och river upp. Dammet ryker och det känns smutsigt både inomhus och utomhus. De skulle ha varit klara för länge sedan. Mysingen frågade häromdagen varför det dröjde, varför det tog så lång tid. Förklaringen var att det hade varit så kallt, fruset i marken, hade hänt en olycka så de var färre som jobbade. Jag tittar ut ibland och då ser jag oftast att någon jobbar och några tittar intresserat på och någon är chef. Usch, nu verkar jag elak, men jag är bara så trött på detta. Tråkigt detta med olyckan, men det var tydligen någon som bröt benet.


I går hände visst något besvärligt, en olycka,  här utanför också, eller i något hus. Det kom flera polisbilar, ambulans, brandbilar, bland annat två stegbilar. Hoppas att inte någon kom till skada utan att det gick bra.


Vi hade ett par vänner här på middag och de röker så vi dammsög balkongen och möblerna så gott det gick så de kunde röka därute och de klagade inte så det gick tydligen bra. Men några växter har vi inte kunnat sätta  ut ännu.


 

1:a maj tåget gick programenligt vår gata fram i tisdags. Orkestern spelade vackert. Bilderna har jag tagit inifrån vår lägenhet.


 

Men, ni ser hur det ser ut, en riktig arbetsplats. Det var inget långt tåg detta år. Några tappra personer trotsade det småkalla vädret och tågade fram.


Det brukar varje år vara statsministern som talar här i Tornparken på 1:a maj. Jag har sett Göran Persson, Mona Sahlin, Ingvar Carlsson och Stefan Löfven.  Men jag läste i tidningen att Stefan Löfven frångick traditionerna i år. Kanske därför som det var mindre folk.


 

Polisen var där och såg till att hålla ordning. Fast som ni ser, det verkar inte vara så många som lyssnade på talet av näringsministern Mikael Damberg, som talade istället för statsministern.


 

Efter ett tag började det att regna och då krympte åhörarskaran ännu mera.


 

Dagen efter. Bara stolarna kvar. Podiet är bortplockat.



 

Kan ni gissa var jag har tagit denna bild? Nej, jag förstår det. Men, bilden är tagen ifrån biljetthallen på T-banan i Duvbo. Jag tog bilden genom fönstret. Tyckte att det var så fint gjort av någon att sätta ut en blommig fotölj och plantsätta blommor i den.

 
 
trollet

trollet

4 maj 2018 11:17

Gullig fåtölj
Känns som stadsministern frångår många traditioner...

http://lchftrollet.blogg.se

 
znogge

znogge

4 maj 2018 12:09

Så tråkigt när vägarbeten drar ut så på tiden så jag hoppas att de får fart nu. Själv tycker jag att demonstrationstågen delvis har spelat ut sin roll i vårt land.

Kram och ha en härlig fredag!

http://znogge.wordpress.com

 
Preciosa

Preciosa

4 maj 2018 18:17

Hej Wiolettan!
Det var inte stort 1-majtåg det där :-) Men var väl dragplåstret som saknades :-) Och vädret kanske var lite si och så.
Jag har nu kommit till söder om Benidorm, Cala Villajoyosa. Massor av höghus förstås...Ska gå på en marknad nära i morgon. Det var åratal sen jag gick på en sån :-)
Skönt med lite miljöombyte.
Jobbigt med gatuarbeten som inte blir klart...man kan tro det är här nere :-)Det brukar ta tid och i bland helt stopp...
Kramar P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Ditte

Ditte

4 maj 2018 21:53

God kväll!
Så synd att det ska ta så lång tid att bli färdig med jobbet på gatan. Nu sedan några veckor går det ju bra att gräva. Men det känns inte direkt som de är så effektiva. Hoppas de sätter fart nu i veckan så det blir lite trevligare.
Demonstrationståget kändes ju "tunt" men kanske för att Stefan Lövén inte var på plats denna gång.
Desto piggare var dte ju att se den blommiga fåtöljen med blommor i.
Önskar idg en fin helg och hoppas också att solen lyser på er. Även den uppe på himlen.
Varm kram!

http://dittemitti.se

 
Kicki

Kicki

5 maj 2018 08:10

Det förstår jag att det blir jobbigt, hoppas det snart är klart.
Har själv aldrig gått i tåg, men det är ändå något visst. I mönsterås marscherar även musikkårer, det är uppskattat verkligen.
Ha en fin helg kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Primrose

Primrose

5 maj 2018 11:19

Ja det var inte ett långt tåg, men härligt att ni kan höra den vackra musiken.
Inte kul att ni inte kan njuta av att sitta ute på balkongen, för det vill man ju göra nu när det blir varmt, förstår dig för mig betyder balkongen jättemycket.
Härligt med en blommig fåtölj med blommor ,-) Jag längtar SÅ mycket efter blommor nu så en blommig fåtölj skulle höja min glädje ytterligare ,-)))
Otäckt när någon skadas så hoppas det gick bra när det senaste inträffade kanske en mindre eldsvåda.
Du har ju två av mina mailadresser, nu kan jag inte få fram den ena av dom vill bara att du ska veta det, ifall du skulle skriva så du inte tror jag struntar i dig. Jag vet inte vad som hänt men hittar den inte, det är den som börjar med pain.....som inte fungerar, den andra som börjar med d..... den fungerar fint ,-)
Ha en härlig Helg!
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

6 maj 2018 16:24

Vi har våra störande moment ibland. Jag hade nyss köksrenoveringarna, de tog en månad med buller och bång.
Så synd att utearbetena påverkar er balkong, det lilla andningshålet som man har, om man inte tar en promenad förstås.
Jag har solat på balkongen idag igen, efter kyrkan, förstås.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

7 maj 2018 07:00

Man förundras många gånger när man tittar på gatuarbeten. Har de ingen tidsplan som måste följas slaviskt? Om man varit lika ineffektiv hemma hände inte mycket. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards