wiolettan

Lite till om det fantastiska Gotland.

Av wiolettan - 2017-05-31 14:09


De som ägde hotellet som vi bodde på i Dalhem hade ju olika slags djur på sin gård, bland annat hästar. Hästar är näst efter katter mitt älsklingsdjur, fast hundar är ju också…. nej, det är svårt att gradera in dom.


Men i alla fall. Då vi hade checkat ut ifrån Hotell Dalhem fortsatte vi bilturen mot Romakloster via Hejde och Lojsta för att besöka Lojstaheds russpark och hoppas på att få se några av de viltlevande russen. Dessa vildhästar har där gått fria sedan urminnes tider. Vintertid utfodras hästarna med hö varannan dag. Flocken strövar på över ett 650 hektar stort område som är inhägnat, i tre hagar.


Tydligen kan man denna årstid få vara beredd på att ibland vandra länge för att få syn på dom, för hagarna är stora. Det finns inga garantier att få se några russ, har vi läst.


   

Men, vi hade tur. Här stod de och betade så fint.



   

Ett litet föl följde noga vad jag gjorde.


                    

Lite andra djur som vi såg, på Gotland. Förutom hundar och katter förstås. Gotlandsfår, Gotlandskaniner och biffdjur bland annat. Det går att förstora upp bilderna om ni vill.


   

Vi var till ännu en avrättningsplats, den tredje på vår resa, nämligen Stenkumla, där den sista offentliga avrättningen i Sverige skedde, år 1876, av rånmördaren Konrad Tector. Jag vet hela historien men ska bespara er den. 500 bönder var utkommenderade för att hålla ordning.



   

Efter det åkte vi via Klinte och Klintehamn till Gnisvärd fiskeläge och på vägen dit tittade vi på Gnisvärds skepppsättning.


         

Lite annat blandat och gott som vi såg.

   

Vi gjorde en avstickare mot Kneippbyn med Pippis hus och ett bilmuseum men de hade inte öppnat ännu för säsongen.


   

Till Visby, gick färden där vi också hade bokat hotell. Litet rum men rent och fint.


   

Liten och annorlunda var också frukostrummet. Kändes nästan som ute i det fria. Med bordet emot muren.



   

I Visby fick jag se mycket. Många murar. Här fiskarporten och kruttornet.


   

Mysingen var nog den förste talaren i Almedalen, i år.


   

Stora Torget har en staty av en katt som hette Knäcken, en mycket stor, rödvit hankatt som i över 10 år vad känd som ”kungen av Visby” höll ordning på Stortorget, vistades alltid där, hans revir liksom. Alla i staden kände till katten som gick ut och in på restauranger och krogar.


Katten avled 14 år gammal och statyn av honom är av brons, i naturlig storlek.



   

Något annat som både jag och mysingen tyckte var helt underbart var lugnet och stillheten i Botaniska Trädgården. Där fanns det mycket att se och njuta av, fast ännu så länge blommade det ju inte för fullt.


 

Lusthus.


 

Ser ni regnbågen?



 


S:t Olofs ruin, övertäckt av landskapsblomman murgröna.


 

 En till kyrkoruin, mitt i stan.


   

S:t Catarina vid stora torget, tror jag.



 

S:t Clemens kyrkoruin, inne, där det gick att fika.


   

Domkyrkan, den var vi också in i.


       

Östergarn                         Stenkumla                       Klinte                                Lojsta


Andra kyrkor som vi såg på vår resa. Hoppas att namnen är rätt.


Hoppas att ni mina bloggvänner mår bra.


På frågan "Hur står det till"?

kan man få det intelligenta svaret:
"Jotack, det knallar och går".

I så fall är det ytterst viktigt att det

knallar och går åt rätt håll.









 
 
Lena

Lena

31 maj 2017 17:42

Så mycket historia det verkar vara på Gotland, liksom insprängt överallt i vardagen? Ruinen övertäckt av murgröna ser verkligen häftig ut. Vilka politiska frågor talar mysingen om inför denna sparsamma publik?
Vilda hästar, fantastiskt. Bra att de tas omhand och får finnas.
Så trevligt med systerbesök, då får hon kanske lite värme, här är det iskallt.
Jag tar mitt järn till maten också, annat funkar inte för mig, och bättre ta till maten än inte alls!! Kramis

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

31 maj 2017 17:44

Jättefin bilder från Gotland. Vi tackar så mycket för reklamen!
Där ser man! Ni var vid Klinte kyrka, där jag har mina släktingars gravar och i Klintehamn där jag bor.
Knäcken har jag sett IRL där han låg på sin favoritplats på Torget.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

31 maj 2017 17:59

Så mycket fint och intressant ni hann med under er Gotlandstur. Knäcken kände jag igen för jag minns att Ingrid har skrivit om honom. Härligt att får bli ihågkommen även med en staty.

Kram och ha det bra <3

http://znogge.wordpress.com

 
geddfish

geddfish

31 maj 2017 19:44

Jättefina bilder och intressant resa! Precis sånt där som jag gillar att bese.
"Det knallar och går", jaha, min Pusselbit sa "det skiftar".
Kram och må väl!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Preciosa

Preciosa

31 maj 2017 20:02

Hej!
Tack för alla fina bilder!! jag har aldrig varit på Gotland så det var intressant att se dina inlägg!
Kram P ♥

http://www.spanienblogg,se/preciosa

 
gun

gun

31 maj 2017 21:32

Fina bilder som du tagit och inne i Visby känner jag igen allt:).
Visst är Visby en mysig stad med alla sina ruiner.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

31 maj 2017 23:18

Tack för denna fina och inressanta fortsättning på er resa. Och vilken bra tid att besöka Gotland, innan den stora turistinvasionen börjat.
Lojsta hed känner jag igen och en del andra platser men jag fick även se mycket som var nytt för mig bl.a Stenkumla och några kyrkor. Och tänk att jag även missat katten. Illa!
Vilket mysigt hotell ni bodde på och mijjön känns verkligen annorlunda och genuin.
Gillar verkligen bilden där "Mysingen" talar i Almedalen. Skulle görna lyssnat till honom.
Tack öfr denna tur och kanske kommer det mer. Hoppas!
Jättefina bilder som ger mersmak .
Stor kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
Gunnel

Gunnel

1 juni 2017 15:10

Härliga bilder från er resa. Knäcken har jag läst om i en berättelse för barn. Det är en riktig kändis. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

3 juni 2017 22:42

Nu ska vi se om det fungerar, förra gången jag svarade på det här gick det inte att skicka iväg sen låste det sig när jag skulle skriva.
Vilken tur ni fick se russ ,-)
Jag blir sugen på att åka till Gotland själv, ruingården ser härligt inbjudande ut.
Matsalen som är som en utegård, förstår att det är mysigt att äta där.
Härliga bilder.
Knäcken gjorde mig rörd vilken fantastisk vacker staty över en vacker gammal katt ,-))
Ni har sett massor!
Vilken härlig semester!
Ha det fortsatt fint
KRAM Primrose .-)




http://enrosafluga.blogspot.com

 
kicki

kicki

5 juni 2017 21:38

Vilka minnen jag får när jag ser dina fina bilder. Lojsta hed hade vi också turen att få se hästar, så mysigt att gå där.
Ha det fortsatt bra
Trevlig pingst stor kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

12 juni 2017 17:39

Givetvis drabbades jag både nostalgi och längtan efter min svenska favoritö.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards