wiolettan

Mera Gotland.

Av wiolettan - 2017-05-28 08:17

  

En sak som jag gärna ville besöka då jag äntligen kom till Gotland var Lummelundagrottan som jag har hört talas om så mycket. Det var ju en speciell upplevelse. Jag är glad och tacksam att jag orkade gå ner där.


   

Detta är inte grottan förstås, utan Grogarnsberget. Det är fint på Gotland.



Mysingen hade planerat att vi skulle gå på den första visningen på förmiddagen, som var kl 10.00 Vi kom i god tid, kvart i. Då vi skulle köpa våra biljetter sa killen i kassan att först skulle en barnklass gå så den visningen som skulle vara kl 10.00 skulle förhoppningsvis starta först halv 11, men att vi kunde gå med på barnvisningen om vi så önskade. Det ångrar vi inte.


Barnen skötte sig exemplariskt, inte en massa skrik och prata i munnen på varandra, utan allt gick prydligt och städat till. Ville de veta något så räckte de upp handen och väntade snällt på att bli tilltalad. Jag måste säga att jag var storligen förvånad. Oftast är barnen i storstäder inte så, av det jag har sett vid besök på muséer och liknande. Undantag finns, naturligtvis. Men dessa barn var en positiv överraskning.


Först fick vi se en film om hur det var då tre grabbar, 1948, upptäckte och inspekterade dessa otroliga underjordiska gångar och sedan vandrade vi iväg. Jag kom ju tidvis lite efter, men mysingen höll mig sällskap och gruppen väntade snällt in oss.


Guiden berättade och visade och det var så intressant. Först kommer man in i ”Bergakungens sal” och ”Kapellet” en annan sal.


Vi gick den så kallade ”turistgrottan,” men det går att pröva på lite grottäventyr, längre in i grottan.


   

Droppstenar eller stalaktiter. Hänger som istappar. Det tar c:a 200 år för en stalaktit att växa 1 cm.


   

En tistel som levde upp när beslysningen var tänd i grottan. På vintern dog den. Vaknar till liv på våren igen, när lyset tänds.


   

Raukar. Ett annat av Gotlands sevärdheter. Lickershamn raukfällt.


   

Ser ni hjärtat där i öppningen.


   

Ganns ödekyrka i Lärbro på norra Gotland.


   

Hångers källa, efter Lärbro, ännu ett naturminne som vi besökte och som ligger i närheten av ovanstående ödekyrka. Det sägs att det var här som Israel Kolmodin skrev den underbara psalmen, ”Den blomstertid nu kommer”, på 1600-talet. Vi såg också en minnessten  över diktaren. Den restes 1944. Kolmodin var en tid biskop på Gotland och kyrkoherde i Lärbro.


Ett museum som vi besökte som var mycket intressant var Lärbros sjukhusmuseum. Nedan visar jag lite bilder därifrån.


                                 

Sköterskornas klädsel.                   En typisk sjukhussal.                    Tandläkarstol. Borren kommer jag ihåg.


                               

Officersmäss.                                Arbetsrum.                                Stencil.


Krigssjukhuset började att byggas 1939. Det fanns cirka 500 vårdplatser. Här fick vi också se en film om hur livet kunde te sig för de som arbetade på sjukhuset och de som var inlagda. På detta sjukhus kom det tusentals flyktingar. Det fanns både civila och soldater där. Koncentrationslägerfångar fick också vård på detta sjukhus.  Många avled, det kunde vi se på kyrkogården bredvid. Detta sjukhus var då Sveriges modernaste och största, i sitt slag.



            

Björke                              Gammelgarn                       Roma                               Ardre


 Vi besökte många kyrkor men bara ett fåtal var öppna. Blev förvånad över att det fanns så många kyrkor på Gotland. Ni får ursäkta om jag kanske har blandat bort namnen, eller förväxlat. För som sagt det var många.


Hoppas att ni mina bloggvänner har en finfin dag.


Om man möter rikedomen,

visdomen och läkedomen

i helgedomen, kan det innebära

att man upplever den sanna kristendomen

ända in i ålderdomen.

 







 
 
Ingrid

Ingrid

28 maj 2017 15:53

Det var synd att jag inte hade koll på att ni var på Gotland. Det hade varit trevligt med en träff, men det kanske kan bli en annan gång.
Nu är det några år sedan jag var i Lummelundagrottorna, men det är väldigt fint där.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
posshill

posshill

28 maj 2017 17:57

Här sitter jag hemma och planerar en resa till Visby och så hittar jag detta inlägg. Snacka om att ha tajming. Siktar in mig på att förverkliga resan i början på juli nån gång. Hela familjen deltar i planeringen och vi försöker få så mycket varierande platser att besöka.

http://www.posshill.wordpress.com

 
gun

gun

28 maj 2017 21:33

Oh, du har varit på härliga Gotland!! Åt du saffranspannkaka med salmbärssylt?
Ja, Gotland har gott om kyrkor och det är alltid lika spännande att gå in i dem och se hur de ser ut.
Fina bilder som du tog.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

29 maj 2017 08:13

Härligt inlägg och fina foton. Gissa om jag blir nostalgisk. Kul att du orkade med grottorna. Det gjorde inte jag den gången familjen var där. Trevligt att läsa att det finns sådana klasser också. Hoppas du blivit lika begeistrad av Gotland som jag blivit genom åren. Mitt första intryck var regn och dimma under hela den vistelsen. Tur jag gav ön många andrachanser. :) Undra vilka sevärdheter/platser du placerar på topp tre. Har du kunnat smälta allt? Känns resan overklig? Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Lena

Lena

29 maj 2017 09:34

Vilken härlig resa. Sjukhusmuseet hade jag gärna besökt!! Och allt annat också för den delen. Det kanske blir av när man blir pensionär haha! Kram

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 maj 2017 09:47

P. S. Enda tipset jag har ang järntabletterna är att alltid ta dem tillsammans med mat och att prova ta dem annan tid pä dygnet än innan för att se om det hjälper. Annars säga till och be att få byta! Må illa är öken /en som vet

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

29 maj 2017 10:48

Härligt! Så mycket fint ni upplevt ,-)
Vilken grotta, den skulle jag gärna själv vilja besöka!
Kul att få se bilder därifrån.........och andra bilder,-)
Visst ser jag hjärtat ,-)
Den lilla tisteln i grottan berör ,-)
Ha det nu fortsatt fint
KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
znogge

znogge

29 maj 2017 12:02

Så härligt att skolklassen skötte sig så bra. Själv skulle jag tycka det var väldigt pinsamt om våra adepter inte gjorde de men tack och lov så brukar det gå bra. Väldigt trevliga bilder och ett museum helt i min smak.

Kram och ha en bra start på veckan!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

29 maj 2017 23:23

Jätteroligt att få följa med på mer av resan! Så njutbart! Lummelundagrottorna var det nog 20 år sedan jag besökte så det passade så bra med att få komma hit med er och repetera allt jag glömt- Väldigt fina bilder. Vad roligt att skolklassen skötte sig bra för det kan milt sagt variera. Vet att jag alltid haft ordning på mina grupper (Znogge på sina) men man vet aldrig.
Sjukhusmuséet här var helt nytt öfr mig. Väldigt ntressant läsning och här lärda jag mig en hel del nytt- Roligt med bilderna till. Och tänk att detta sjukhus på sin tid var det mest moderna.
Kyrkor och raukar hör till när man är på Gotland och jag tycker du är jätteduktig som munns kyrorna. Jag vet att jag besökt Roma och Björke kyrka, men skulle inte känna igen dem om jag såg dem på bild. Namnen minns jag.
Vilken fin resa ni gjort! Kanske kommer det mer från Gotland. Jag hoppas. Annars kommer det något annat när du orkar.
Var kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
Ingen bild

trollet

30 maj 2017 10:58

Tackar för tips på sevärdheter och fina bilder, ska till Gotland i sommar...
Dikten är mycket fin!

 
kicki

kicki

31 maj 2017 08:11

Lummelundagrottan har jag varit i, en gåbg i ungdomen, och en gåbg med barnen. Fantastiskt att se och uppleva. Så fina bilder du bjuder på. Ha drt fortsatt underbart.
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

31 maj 2017 10:55

Så trevligt att få följa med dej till Gotland. Har varit där många gånger, men ändå inte sett allt, finns så mycket vackert och intressant.
Önskar dej en fin dag!

http://leniawales.wordpress.com

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards